Wat zijn kenmerken van succesvolle businessmodellen?
Wat zijn kenmerken van een sterk businessmodel? Een relevante vraag om te stellen wanneer je met het Business Model Canvas aan de slag gaat om je businessmodel te verbeteren. In deze blog behandel ik een aantal kenmerken van een succesvol businessmodel. Succesvolle businessmodellen bevatten zelden al de hieronder beschreven eigenschappen. Vaak is het wel zo, hoe meer van de onderstaande kenmerken een businessmodel heeft, hoe groter de kans op succes is.
I. Sluit aan bij de visie van het bedrijf
Ondernemen is een middel om een doel te bereiken? Welke impact wil jouw bedrijf maken? Het is van groot belang dat het businessmodel aansluit bij het doel van de organisatie en helpt om het doel te realiseren.
II. Efficiënte organisatie met weinig verspilling
Een succesvol businessmodel is zo ingericht dat de beschikbare middelen zo efficiënt mogelijk worden benut waarbij er wordt gestreefd naar maximale waarde creatie met minimale inspanning. Het ‘’lean’’ denken en doen staat centraal en er wordt continu gekeken naar hoe verspillingen geëlimineerd kunnen worden.
III. Gedreven door passie
Passie scheidt de winnaars van de losers. Succesvolle businessmodellen worden uitgevoerd door mensen gedreven door passie die trots zijn om deel uit te mogen maken van het bedrijf.
IV. Sterk onderscheidend vermogen
Een succesvol businessmodel heeft een sterk onderscheidend vermogen en is slimmer geconfigureerd dan concurrerende businessmodellen. De bouwstenen in het Business Model Canvas zijn anders ingericht en met de afwijkende configuratie weet het bedrijf meer winst te maken en een voorsprong te realiseren op de concurrentie.
V. Heeft een sterke lock-in voor klanten
Een sterk businessmodel realiseert vaak een sterke lock-in waarmee inkomstenstromen beschermd worden en er voor klanten barrières opgeworpen worden om over te stappen naar concurrerend aanbod.
VI. Lost een relevant probleem op voor klanten
Een succesvolle businessmodellen richten zich op relevante klanttaken en lossen belangrijke problemen op voor klanten. Het oplossen van relevante klanttaken en problemen van klanten, maakt het aanbod waardevoller en dit vertaalt zichzelf vaak in grotere inkomstenstromen.
VII. Richt zich op een massamarkt of goed betalende niches
De markten die een bedrijf bedient, hebben ook een grote invloed op de winst die een bedrijf kan maken. Een succesvol businessmodel richt zich op het bedienen van een massamarkt of één of meerdere goed betalende niches.
VIII. Is lastig te kopiëren door concurrentie
Als een bedrijf een superieur businessmodel heeft gevonden, dan moet de concurrentie vaak volgen om niet buitenspel te raken. Een van de manieren hoe concurrentie kan volgen is door het superieure businessmodel te kopiëren. Een sterk businessmodel bevat vaak meerdere ‘’Unfair advantages’’ die ervoor zorgen dat het businessmodel moeilijk te kopiëren is door de concurrentie. In het Business Model Canvas zijn deze unfair advantages vaak te vinden in de bouwstenen key partners en de key resources.
IX. Genereert veel winst
Een sterk businessmodel maakt voldoende financiële winst. Pecunia is het enige wat een bedrijf in leven houdt. De geldkraan moet niet druppelen, maar vloeien. Er moet voldoende financiële winst gemaakt worden om de toekomstige operatie van het bedrijf veilig te stellen. Echter kan winst breder opgevat worden dan enkel het financiële aspect. In de 21e eeuw gaat het vaak niet enkel om pecunia, maar om impact maken.
X. Terugkerende inkomsten
Sterke businessmodellen realiseren vaak continue inkomstenstromen in plaats van enkel transactieverkopen. Terugkerende inkomsten vloeien voort uit aanhoudende betalingen of door klanten aanvullende producten en diensten te leveren na aankoop van een goed.
XI. Inkomsten worden eerder ontvangen dan dat er uitgaven gedaan moeten worden
Sterke businessmodellen profiteren vaak van ‘’negatieve cash conversie’’. Hier is sprake van wanneer de klant eerder betaalt dan dat de leveranciers betaald moeten worden. Hierdoor heeft een bedrijf beschikking tot extra liquide middelen die voor diverse doeleinden gebruikt kunnen worden zoals het aflossen van schulden en het doen van nieuwe investeringen.
XII. Heeft een kostenstructuur die tenminste 20% lager is dan die van concurrentie
Kosten zijn onvermijdbaar! Wel is het belangrijk om de kosten binnen de perken te houden en te focussen op de zaken die daadwerkelijk waarde toevoegen voor de klant. Voor het ene businessmodel is kostenreductie één van de belangrijkste zaken en voor andere businessmodellen is het minder belangrijk. Succesvolle businessmodellen profiteren vaak van een kostenstructuur die fors lager is dan die van concurrentie.
XIII. Schaalbare operatie
De mate van schaalbaarheid, bepaald vaak voor een deel de potentie van een businessmodel. In deze context wordt er met schaalbaar de mate waarin een bedrijfsconcept door een groot aantal klanten gebruikt kan worden (opschalen) zonder dat er zich knelpunten voordoen. Ook gaat het om schaalvoordelen die een bedrijf weet te realiseren bij het bedienen van een groter aantal klanten.
XIV. Profiteert van sterke netwerkeffecten
Een sterk businessmodel profiteert van sterke directe- en indirecte netwerkeffecten. In deze context betekent gaat het om het positieve effect dat een extra gebruiker van een goed of dienst heeft op de waarde van dat product aan anderen.
XV. Maakt optimaal gebruik van beschikbare krachten en resources
Een sterk businessmodel maakt optimaal gebruik van de sterktes van een bedrijf en haar middelen. Bij het invullen van het Business Model Canvas moet er een onderbouwde keuze gemaakt worden van welke kernactiviteiten een bedrijf zelf uitvoert en welke worden neergelegd bij key partners.
XVI. Speelt in op relevante omgevingsfactoren in de overkoepelende context
Een businessmodel is geen losstaand concept, maar een complex netwerk van relaties, in een voortdurend veranderende context. Een goed businessmodel speelt in op relevante trends en is onderscheidend van concurrerende businessmodellen.
Klaar om een winnend businessmodel te vinden en de concurrentie te verslaan?
Kijk nog eens kritisch naar je businessmodel en ontdek welke veranderingen je kan doorvoeren om je businessmodel te versterken.