Wat is een waardepropositie?
Een van de tools die ik fantastisch vind is het Waarde Propositie Canvas. De kracht van deze tool zit hem in het feit dat het model helpt om de waardeproposities zichtbaar en tastbaar te maken. Het Waarde Propositie Canvas is een belangrijke tool bij de ontwikkeling van producten en diensten. Het canvas helpt om het aanbod (en de waarde propositie) beter aan te laten sluiten bij de wensen van klanten en gebruikers. Ervaring leert dat het voor veel ondernemers niet direct duidelijk is wat een waardepropositie inhoudt. Vaak denkt men dat het gaat om de producten en diensten, maar het gaat dieper dan dat. Het gaat over de belofte die een bedrijf doet over de ‘’waarde’’ die het aanbod levert.
Waarde: Waardecreatie is de kern van ieder bedrijf
Wat waarde betekent is sterk afhankelijk van de context waarin het begrip gebruikt wordt. Als we het over waardeproposities hebben dan gaat waarde over de tastbare en niet-tastbare voordelen van een product of dienst voor de klant of gebruiker. Het lastige bij het begrip waarde is dat het in het algemeen erg subjectief is. Iedereen ervaart de ‘waarde’ van een aanbod op zijn eigen manier. Het kan zo zijn dat de beoogde waarde die een bedrijf probeert te creëren anders wordt ervaren door klanten en gebruikers.
Definitie: Wat is een waardepropositie?
De waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee de ondernemer klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor zijn aanbod probeert te winnen. Een waardepropositie speelt in op de behoeften van specifieke doelmarkten en gaat dieper in op de unieke waarden en prioriteiten van elke afzonderlijke doelmarkt. Het weergeeft de toegevoegde waarde van een bedrijf op de markt en beantwoord de volgende vraag voor klanten: Hoe gaat het gene waar jij mee komt mijn leven beter maken?
Waarom is een goede waardepropositie belangrijk?
Vroeger was het eenvoudiger om producten & diensten aan de man te brengen. Er was een tijdperk van schaarste en men had simpelweg behoefte aan producten en diensten.
Vandaag de dag leven we in een wereld waarin we te veel van alles hebben. We hebben alles meer dan 100x. De waardepropositie is het zwaard waarmee je klanten voor je wint. Een goede waardepropositie is nodig om klanten te overtuigen om voor jou te kiezen. En is nodig om ervoor te zorgen dat ze in de eerste plaats überhaupt luisteren naar wat je bedrijf te melden heeft. Jouw bedrijf is niet de enige die klanten probeert te bereiken met een propositie.
Een consument ontvangt gemiddeld 2.500 reclameboodschappen per dag waarvan hij er 75 oppikt. Een goede waardepropositie is cruciaal om in de ‘’evoked set’’ te komen bij klanten.
Hoe is het gesteld met jouw waardepropositie?
Wil je meer klanten voor je winnen en deze binden? Overweeg dan een workshop Waarde Propositie Ontwerp. Neem contact op om te ontdekken hoe ik je kan helpen.