Vision Canvas
Een visie zou het fundament moeten zijn van alles wat een onderneming doet. Een visie dient als katalysator bij het maken van keuzes en vormt een kompas die een bedrijf helpt te navigeren naar hun toekomstdroom. Een goede visie werkt motiverend, is duidelijk, geeft richting aan mensen en helpt om de juiste dingen steeds beter te doen. Helaas is dit bij de meeste visies niet het geval, het Vision Canvas brengt daar verandering in.
Download het Vision Canvas: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg Vision Canvas
Dit is het Vision Canvas, ook wel bekend als het Five Bold Steps Canvas. Deze tool helpt je om krachtige visuele visies te ontwerpen. Deze tool is bedacht door David Sibbet van the Grove International, een visionair op het gebied van visueel werken in bedrijfskundige context.
Voordelen
- Inspiratie om samen met je team de toekomst in te kijken en een sterke visie te ontwerpen
- Visueel en makkelijk te communiceren
- Een visuele visie geeft richting aan je bedrijf
- Werkt motiverend en inspirerend voor klanten, medewerkers en andere stakeholders
Voorbereiding
Print het Vision Canvas uit op een groot formaat en plak het op de muur. Roep het team bijeen, pak je stiften en post-its en zorg voor een inspirerende ruimte. Reserveer 45 minuten tijd, zonder afleidingen. Het is aan te raden om voor deze tool eerst het Cover Story Canvas toegepast te hebben met je team.
Stappen
1. Bestudeer het Vision Canvas en ga samen aan de slag
Doorloop de verschillende onderdelen op het Vision Canvas en zorg dat ieder de tool begrijpt. Ga daarna samen met je team aan de slag met deze tool en ontwerp een motiverende en heldere visie.
I. Vision statement
Wat is de meest ideale toekomstsituatie van het bedrijf? Wat wil men in de toekomst bereiken? Welke impact wil het bedrijf realiseren voor klanten? Houd het zo kort en krachtig mogelijk en probeer tot een krachtig statement te komen.
II. Thema’s
Welke thema’s staan centraal en ondersteunen de visie? Welke thema’s zijn echt essentieel in de visie? Probeer de thema’s krachtig met enkele woorden te beschrijven. Beschrijf maximaal 5 thema’s die centraal staan bij het realiseren van de visie, als het er minder zijn dan is het ook niet erg. Zorg ervoor dat het team overeenstemming bereikt over de opgestelde thema’s.
III. Maak het visueel
Werk de visie en de essentiële thema’s visueel uit. Hoe zien de thema’s eruit binnen het bedrijf? Nu breekt het creatieve deel aan: Teken, plak plaatjes, schrijf quotes op om de visie en de centrale thema’s tot uiting te brengen. Maak het concreet en maak de gewenste toekomstige situatie tastbaar. Laat je fantasie de vrije loop gaan!
IV. Ondersteunende factoren
Welke ondersteunende factoren hebben een positief effect op de visie? Welke zaken zijn er nodig om de visie te bereiken?
V. Uitdagingen
Welke uitdagingen zullen er optreden? Welke valkuilen moet het team echt vermijden? Wat zijn mogelijke ‘’ankers’’ die ervoor kunnen zorgen dat het project/bedrijf niet van zijn plek komt?
VI. 5 Riskante stappen
Welke 5 stappen moeten we zetten om de visie te realiseren? Definieer duidelijke milestones die een team moet behalen om steeds een stapje dichter bij de toekomstdroom te komen. Probeer de 5 stappen zo kort en krachtig te formuleren.
Vervolgstappen
Deel je visie met werknemers, klanten en andere stakeholders. Hang het Vision Canvas op een prominente plek in je bedrijf en gebruik het als kompas om de juiste keuzes te maken. Overweeg eventueel om een creatieve tekenaar in te huren die de visie omzet in tekening. Dit zorgt ervoor dat de visie nog krachtiger wordt uitgedragen en er een betere connectie wordt gemaakt met de opgestelde visie.
Wil je richting geven aan je organisatie?
Ga aan de slag met het Vision Canvas en verhelder de stip op de horizon voor jouw bedrijf.