Vermijd het Kodak-moment
Het innoveren van je businessmodel is cruciaal om relevant te zijn en te blijven voor nu en de toekomst. Maar waarom zou je nieuwe ideeën ontwikkelen en implementeren als je het enorm druk hebt met het uitvoeren van je bestaande businessmodel? Waarom zou je risico lopen om een nieuw businessmodel te introduceren, terwijl de huidige manier van business runnen goed werkt?
Ook als je bedrijf goed draait is het belangrijk om het huidige businessmodel tegen het licht te houden en stil te staan bij de diepere vraag: Waarom innoveren? Wat is het onderliggende doel? Welke voordelen kan het opleveren? En welk risico lopen we als we geen actie ondernemen en niet innoveren?
Wat is het Kodak-moment?
Ieder bedrijf wil ten allen tijden het ‘’Kodak-moment’’ voorkomen. Deze term wordt bij innovatietrajecten vaak gehanteerd om de situatie aan te duidden waarin een bedrijf de trends in de markt mist en haar dominante positie verliest.
Kodak had de eerste digitale camera ter wereld uitgevonden.
Steven Sasson, een elektrotechnisch ingenieur werkzaam bij Kodak had de eerste digitale camera ter wereld uitgevonden in 1975. Het management hield de uitvinding redelijk stil, omdat het vreesde dat het de ondergang van hun andere grote uitvinding zou betekenen: het fotorolletje. Jarenlang bleef Kodak inzetten op het verkopen van relatief goedkope fototoestellen waar dure fotorolletjes in moesten. De top van Kodak zag weinig toekomst in de digitale camera, waar concurrenten ondertussen juist mee aan de slag gingen.
Digitale fotografie nam een vogelvlucht, marktleider Kodak raakte achter. Kodak probeerde nog op de digitale trend in te spelen, maar het was al te laat om het tij te keren. De concurrentie was Kodak al voorbij gespurt en het bedrijf kwam in zwaar weer terecht en ging bijna failliet. Na een heftige reorganisatie heeft Kodak een doorstart gemaakt in 2013, waarbij Kodak het faillissement te boven is gekomen.
Laat jou dit niet overkomen!
Voorkom het Kodak-moment! Neem tijdig je businessmodel en de overkoepelende context van je bedrijf onder de loep en onderneem op tijd actie om je bedrijf toekomstbestendig te maken.
Gebruik de tools op deze website om je hierbij te helpen.