Tips om je bedrijf te verbeteren (Gastbijdrage)
Als ondernemer heb je een heleboel taken te vervullen. Als je één aspect van je bedrijf beter maakt, heeft dat invloed op alle andere dingen die je doet. Je moet daarom altijd proberen om meer te leren en te begrijpen wat er nieuw is in jouw vakgebied. Het begint allemaal met gezond verstand en nadenken over wat je doet. Als je je afvraagt: “Hoe kan ik mijn bedrijf verbeteren?”, dan zijn hier een paar handige tips die je meteen kunt proberen.
Investeer in ontwikkeling
Het is belangrijk om te investeren in je eigen professionele groei, want de kennis en vaardigheden die je nu hebt, zullen over tien jaar niet meer voldoende zijn. Het is slim om actief stappen te zetten om je vaardigheden te verbeteren, anders moet je deze later inhalen. Volg bijvoorbeeld cursussen van master-it.nl, werk samen met andere professionals en denk na over welke belangrijke vaardigheden je bedrijf kunnen versterken. Wees niet bang om toe te geven dat je niet alles weet en dat je misschien wat hulp nodig hebt van iemand met meer ervaring in het ondernemerschap.
Multi-channel marketing
Internet speelt een grote rol, en daarom is het niet genoeg voor ondernemers om zich alleen op één manier te richten om klanten te vinden. Hoewel het verleidelijk is om vast te houden aan wat al werkt, is het verstandig om verder te kijken. Als je bijvoorbeeld merkt dat mond-tot-mondreclame goed werkt of dat flyeren in je buurt effectief is, is het ook belangrijk om online aanwezig te zijn en omgekeerd. Probeer nieuwe manieren van adverteren en marketing uit om meer mensen te bereiken en je bedrijf te laten groeien.
60/20/20 benadering
Voor het verbeteren van een klein bedrijf is het slim om de 60/20/20 benadering te gebruiken. Dit betekent dat je je tijd als ondernemer op een slimme manier indeelt. In plaats van alleen maar steeds problemen op te lossen zonder plan, is het belangrijk om niet uitgeput te raken. Je wilt immers focussen op groei, en niet het gevoel hebben dat je constant boven water probeert te blijven. Met de 60/20/20 benadering besteed je 60% van je tijd aan de belangrijkste taken van je bedrijf, 20% aan plannen maken en 20% aan nadenken over de strategie. Zo zorg je ervoor dat je altijd vooruit denkt en beter kunt inspelen op wat er in de toekomst gaat gebeuren.
Dit is een gastbijdrage.