Testkaart (Experiment Test Card)
Eerst ideeën testen voordat je ze gaat opschalen vormt de kern van de Lean Startup aanpak. Business ideeën zijn namelijk waardeloos totdat ze op de juiste manier getest zijn. De testkaart (ook wel bekend als de Experiment Test Card) helpt je om businessideeën op de juiste manier te testen.
Download de testkaart: Powerpoint (invulformat) of op A4.
Uitleg Testkaart
Dit is de testkaart. Een testkaart is een simpele tool die helpt om op een gestructureerde wijze een experiment vorm te geven. Door een testkaart te gebruiken, forceer je jezelf om vooraf na te denken wat je gaat doen om je hypothese te valideren. Je denkt na over het experiment, de meetmethode, de investering, de betrouwbaarheid en wat de uitkomst moet zijn waarmee je kunt stellen: het klopt wat ik dacht. Ook denk je na over de stappen die je moet zetten om het experiment met succes uit te voeren. Hiermee voorkom je in een veelvoorkomende valkuil te stappen van startups: Onjuiste conclusies trekken omdat het onderzoek niet betrouwbaar is. Deze testkaart is geïnspireerd op de testkaart van Strategyzer en het Experiment Design Canvas van Ash Maurya.
Voordelen
- Helpt om goede experimenten vorm te geven
- Helpt om de resultaten van experimenten objectief te beoordelen
- Betere validatie verhoogt de kans op succes
- Breed toepasbare tool
Voorbereiding
Het opstellen van experimenten met behulp van de testkaart doe je het best samen met je team. Print een stapel testkaarten uit op A4. Pak een paar stiften en ga aan de slag. Zorg dat je niet afgeleid wordt en reserveer minstens 30 minuten van je tijd.
Stappen
1. Kies de aannames waarvoor er een experiment opgesteld gaat worden
De volgorde waarin aannames getest worden is erg belangrijk. Je kan niet al de aannames tegelijkertijd testen. Afhankelijk van de fasering in het Customer Development proces kies je de experimenten die uitgevoerd gaan worden.
2. Beschrijf de aanleiding van het experiment
Begin bovenaan de testkaart en beschrijf de aanleiding van het experiment kort en krachtig.
3. Beschrijf de hypothese die getest gaat worden
Formuleer een hypothese. Hierbij is het belangrijk om de aanname zo concreet mogelijk te beschrijven. De aanname dient zo verwoord te worden dat deze falsificeerbaar is: De toetsing moet antwoord geven op de vraag of de aanname correct is of verworpen dient te worden. Geef op de testkaart ook aan hoe essentieel de aanname is voor de startup.
4. Beschrijf de test waarmee de hypothese ontkracht of gevalideerd gaat worden
Beschrijf een afgebakend en concreet experiment. Toets of je met het experiment daadwerkelijk leert wat je wil leren. Geef vervolgens aan wat de kosten zijn om de test uit te voeren en hoe betrouwbaar de test is. Wat hierbij belangrijk is, dat is om altijd te beginnen met een Minimal Viable Test (MVT).
Valideer altijd zo snel en goedkoop mogelijk en verspil geen kostbare tijd en resources aan iets dat waarschijnlijk nooit zal werken. Split grote experimenten uit in kleinere deelexperimenten om de snelheid erin te houden.
5. Bepaal op welke wijze het experiment gemeten gaat worden
Meten = weten. Maar als je gefundeerde conclusies wil trekken moet je wel de juiste indicatoren meten. Dit klinkt heel logisch, maar in de praktijk gaat dik vaak mis. Welke metrics bevestigen of ontkrachten de hypothese? Zorg ervoor dat er sprake is van ‘harde’ validatie op basis van feitelijk gedrag en niet op basis van intenties. Klanten de vraag stellen hoe waarschijnlijk het is dat ze je product zouden kopen is geen validatie, de klant daadwerkelijk een (pre-)order laten plaatsen of een intentieverklaring laten tekenen wel.
6. Stel de criteria vast wanneer de hypothese gevalideerd of ontkracht is
Bepaal altijd een minimale succescriteria. De valkuil bij valideren is dat de meeste mensen eigenlijk willen horen dat ze ‘’goed’’ zitten en bevestiging zoeken dat hun aanname klopt. Data wordt met een roze bril op beoordeeld en daardoor raakt men alleen maar verder weg van het juiste pad. Bepaal van tevoren wat het minimale resultaat moet zijn. Beschrijf dit zo concreet mogelijk en vermijd ‘’wollige taal’’.
7. Bepaal de stappen die uitgevoerd moeten worden om het experiment te laten slagen
Tot slot de laatste stap: To do. Hier beschrijf je de stappen die er uitgevoerd moeten worden om het experiment te laten slagen. Probeer de stappen beknopt en zo simpel mogelijk op te schrijven zodat de te nemen stappen duidelijk zijn voor ieder teamlid.
Review
Check of de testkaarten correct zijn toegepast en scherp ze aan. Wees verder creatief en probeer samen te ontdekken of er een beter, sneller en goedkoper experiment bedacht kan worden om de aanname te testen. Kijk ook nog eens goed met elkaar naar de indicatoren die gemeten gaan worden en voer de discussie over de minimale succescriteria.
Klaar om je ideeën op een betere manier te testen?
Ga aan de slag met de testkaart en ontwerp betere experimenten.