Speedboot-test
Het team is een kritische succesfactor bij een innovatietraject. Een goed functionerend team is cruciaal om dingen voor elkaar te krijgen en impact te maken. In de praktijk blijkt dat niet ieder team functioneert als een geoliede machine. Vaak heeft een team te kampen met problemen die het team vertragen en invloed hebben op de performance van het team. Pas de speedboot-test toe en los de belemmeringen op.
Download de speedboot-test: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg speedboot-test
Dit is de speedboot-test. De speedboot-test is één van de 12 Innovation Games® die in 2006 door Luke Hohmann zijn ontworpen om organisaties te helpen innovatieve producten te ontwerpen door samen te spelen. Het is een krachtige oefening die helpt om zicht te krijgen op de problemen die het team vertragen. ‘’Alle hens aan dek’’, breng het team bij elkaar en los de problemen op die het team vertragen. Zorg ervoor dat de wind weer in de zeilen komt.
Voordelen
- Een krachtig hulpmiddel om de fricties in een projectteam te bespreken
- Krijg inzicht in de problemen die de startup vertragen
- Multifunctionele tool die in verschillende situaties toe te passen is
Voorbereiding
Print de Speedboot-test uit op een groot formaat en plak het op de muur. Pak je stiften en post-its erbij. Regel een rustige en inspirerende omgeving en roep het team bij elkaar. Reserveer tenminste 30 minuten van je tijd zonder onderbrekingen.
Stappen
1. Bepaal het doel
Voordat je aan de slag gaat met de speedboot-test, is het belangrijk om vooraf het doel scherp te stellen. Waarom wordt de speedboot-test toegepast?
2. Bestudeer het canvas met de speedboot-test
Als je met het de speedboot-test aan de slag gaat dan is het belangrijk dat ieder teamlid de werking van de tool begrijpt. Laat ieder teamlid de tool bestuderen, alvorens de sessie begint.
I. Boot
De boot symboliseert het projectteam. Iedereen uit het projectteam zit in de boot en heeft de taak om de boot weer op volle vaart te laten varen.
Insidertip: Als additionele stap kan het eiland nog toegevoegd worden aan de speedboot-test. Het eiland symboliseert het doel dat het team probeert te behalen.
II. Ankers
Welke operationele problemen houden ons tegen? Elk probleem is een anker. Hoe dieper het anker in de zeebodem ligt, hoe urgenter het is.
III. Wind
Hoe kunnen we de ankers optillen en de wind in onze zeilen zetten? Het gaat hierbij om oplossingen voor de vastgestelde problemen.
3. Laat ieder individu de problemen in het team opschrijven
Geef ieder teamlid een stapel post-its en een stift. Zet een timer en laat ieder teamlid voor zichzelf de belangrijkste ankers opschrijven. Deel deze nog niet direct met de groep.
4. Plak de post-its met de ankers één voor één op het canvas.
Laat vervolgens ieder teamlid één voor één de ankers die zij hebben waargenomen op het canvas plakken. Gooi de dubbele post-its weg. Zorg dat de ankers voor iedereen duidelijk zijn. Formuleer de ankers die niet direct duidelijk zijn op een andere manier. Schrijf deze vervolgens op een nieuwe post-it en plak ze op het canvas.
5. Kom tot een gemeenschappelijk beeld van de situatie
Vanaf dit punt is het tijd om samen te werken en tot een gemeenschappelijk beeld van de situatie te komen. Voer de discussie en verplaats ankers. Zorg ervoor dat het team inzicht verkrijgt in de oorzaak van het achterliggende probleem. Mocht de dieperliggende oorzaak van het probleem niet direct te benoemen zijn, overweeg dan om de 5x waarom analyse toe te passen om de echt beperkende factor op te sporen. Probeer met het team overeenstemming te bereiken over wat de top 5 ankers zijn die de voortgang van het team remmen.
6. Denk na over oplossingen
Nadat er zicht is op de meest urgente ankers is het tijd om na te denken over mogelijke oplossingen voor de meest urgente problemen. Volg hier een creatief proces: Eerst divergeren en daarna pas convergeren. Bedenk zoveel mogelijk ideeën over hoe de geselecteerde problemen opgelost kunnen worden. Borduur voort op elkaars ideeën en noteer alles wat in je opkomt op post-its en plak deze op het canvas.
Insidertip: Geef met kleuren post-its of symbolen aan op welk probleem de oplossing zich richt.
7. Kies de acties die er uitgevoerd gaan worden
Na de brainstorm over mogelijke oplossingen is het tijd om de meest effectieve acties te kiezen (convergeren). Een manier hoe dit gedaan kan worden is door dot-voting toe te passen. Geef ieder teamlid 5 stickers en laat de teamleden stemmen op de oplossingen die zij het meest kansrijk achten. Voer nadien een discussie over de geselecteerde oplossingen en kies de oplossingen die toegepast gaan worden.
Vervolgstappen
Gebruik de inzichten en acties uit te sessie om problemen op te lossen. Pas de tool regelmatig toe om de ankers die het team remmen te verwijderen.
Klaar om je business te versnellen?
Ontdek de innovatietools, ga ermee aan de slag en gebruik de inzichten om je bedrijf te laten excelleren!