Riskiest Assumption Canvas, identificeer riskante aannames in een project
Om de kans op succes te vergroten is het van groot belang om de riskante aannames waaruit het idee bestaat te valideren. Maar wat zijn de riskante delen van het plan? Vaak zijn de echt riskante aannames anders dan een projectteam vooraf denkt. De Riskiest Assumption Test (ook wel bekend als het Riskiest Assumption Canvas) helpt je de riskante delen op te sporen.
Download de Riskiest Assumption Canvas: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg Riskiest Assumption Canvas
Dit is het Riskiest Assumption Canvas. Deze eenvoudige, maar krachtige tool helpt je om de meest riskante aannames van het ‘’plan’’ te vinden. Niet iedere aanname is namelijk even belangrijk. Aannames vergelijk ik altijd met een Jenga-toren. Als sommige aannames niet blijken te kloppen dan is dat niet erg, de toren blijft overeind staan. Maar als de meest riskante aannames onjuist blijken dan stort het gehele plan in elkaar.
Voordelen
- Helpt om de meest riskante delen van het plan te vinden
- Eenvoudig en snel toe te passen
- Betere validatie verhoogd de kans op succes
Voorbereiding Riskiest Assumption Canvas
Voordat je de meest riskante aannames gaat bepalen is het belangrijk om diverse innovatietools toegepast te hebben zoals een Persona, het Waarde Propositie Canvas en het Business Model Canvas. Deze tools helpen namelijk om ideeën te structureren, zodat je daar concrete aannames uit kan extraheren. Print de Riskiest Assumption Test uit op groot formaat en plak hem op de muur. Als alternatief kunnen er ook 2 lijntjes met een tape op de muur geplakt worden. Breng het projectteam bijeen, verzamel post-its & stiften in verschillende kleuren en ga aan de slag.
Stappen Riskiest Assumption Canvas
1. Bestudeer de tools en maak categorieën
Bestudeer de Persona’s, Waarde Propositie Canvassen en het gekozen Business Model Canvas. Het kan overzicht geven als er vooraf verschillende categorieën worden opgesteld die aan een kleur post-it worden toegewezen. Denk hierbij bijvoorbeeld aan: Klantsegment en probleem (rood), Must have elementen oplossing (blauw), prijsstelling (geel) en kanalen (groen) etc.
2. Schrijf de aannames op post-its
Vermijd ‘’wollige taal’’ en kom tot de kern. Schrijf de aanname zo specifiek mogelijk op en zorg dat de aannames op post-its passen. Schrijf de aanname op de juiste kleur post-it en plak deze naast het canvas op de muur.
3. Plaats de post-its met aannames op het canvas
Ga als volgt te werk: Stel een facilitator aan die de stapel post-its met aannames op het canvas gaat plakken. Deze gaat bij de Riskiest Assumption Test staan, vertelt de aanname aan het team en houdt het briefje in het midden van het canvas. Het team stuurt de facilitator waar het briefje moet komen door eerst onder of boven te roepen. Nadat de verticale positie bepaald is roepen de teamleden links of rechts. Doe dit met iedere opgeschreven aanname en verplaats de opgeplakte briefjes als er nieuwe inzichten ontstaan.
4. Voer de discussie en scherp aan
Wanneer al de aannames op het canvas zijn geplaatst is het tijd voor de discussie. Laat ieder teamlid het canvas nauwkeurig bestuderen. Welke aannames hangen nog verkeerd? En waarom? Voer de discussie en zorg dat de riskante aannames die het team zeker denkt te weten ook bewezen worden met ‘’harde’’ cijfers vergaard uit experimenten. Als deze aannames niet op de juiste manier gevalideerd zijn, dan is het raadzaam ze nogmaals op een goede manier te testen.
Vervolgstappen na het Riskiest Assumption Canvas
Nadat de Riskiest Assumption Test is uitgevoerd heeft het team inzicht in de meest riskante aannames van het project. Nu is het tijd om de meest riskante delen van het plan zo snel mogelijk met goede experimenten te bevestigen of te ontkrachten. Gebruik de testkaarten om goede experimenten op te stellen en de leerkaarten om de juiste conclusies te trekken.
Hulp nodig met valideren?
Neem contact op om kennis te maken. Ik kan je helpen om beter te valideren.