Probleem interview
Veel startups falen. De meeste startups falen doordat er vanuit de markt simpelweg geen vraag is naar hun product. Ze richten zich te veel op de oorspronkelijke businesscase en op het maken van een prachtig product, maar vergeten het probleem van de klant te valideren. Het probleem interview helpt je dit te voorkomen.
Uitleg probleem interview
Een probleem interview is een interview gericht op het opdoen van diepgaand klantinzicht. Het doel van het probleem interview is om je beter in te leven in klanten en om aannames over het probleem van klanten te valideren. Tijdens dit proces probeer je een problem-solution fit aan te tonen. Er is sprake van een problem-solution fit als er bewezen kan worden dat de klant een probleem/behoefte heeft die relevant genoeg is om op te lossen.
Voordelen
- Vergroot de slaagkans van het project door het ‘’probleem’’ te valideren
- Doe diepgaand klantinzicht op en ontdek kansen om je business te verbeteren
- Risicoreductie door currency te vergaren, terwijl je nog geen product gemaakt hebt
Voorbereiding
Voordat je probleem interviews gaat afnemen is het belangrijk om de aannames die je wil valideren scherp te stellen. Gebruik tools zoals een Persona, een Customer story, een Klanttype-piramide en het Waarde Propositie Canvas om na te denken over de klant en zijn/haar probleem. Formuleer concrete aannames en bepaal welke aannames over klantbehoeften het meest cruciaal zijn. Gebruik vervolgens de Riskiest Assumption Test om de meest riskante aannames te op te sporen.
Stappen
1. Maak een interviewscript voor je probleem interview
Het interviewscript vormt de basis van het probleem interview. Een script vormt een handig hulpmiddel om de regie te kunnen houden in een interview en helpt om structuur en focus aan te brengen in een gesprek. Ook geeft het je een stukje rust waardoor je meer ruimte hebt om tijdens het interview te observeren. Maak een script en een template om de antwoorden te kunnen noteren. Dit maakt het ook makkelijker om de antwoorden te analyseren.
Bij het opstellen van een probleem interview is het van groot belang om de juiste vragen te stellen. Bestudeer de linkjes onder aan deze blog om goed van start te gaan.
2. Test je interviewscript
Voordat je aan de slag gaat met interviewen is het belangrijk om de vragen eerst te testen. Vind een proefpersoon en test het script uit. Check de volgende dingen:
- Zijn de vragen duidelijk?
- Leer je daadwerkelijk wat je wil leren?
- Is de lengte van het interview goed?
- Zijn de vragen niet suggestief?
- Richten de vragen zich op feitelijk gedrag in het verleden en niet op intenties?
3. Stel een experiment op met behulp van de testkaart
Een probleem interview is een experiment om probleemhypothesen te testen. Het is aan te raden om de testkaart toe te passen om een goed experiment te ontwerpen die helpt om de juiste conclusies te trekken.
4. Benader mensen voor een probleem interview
Bepaal de strategie over hoe je respondenten uit de doelgroep gaat benaderen. Het kan handig zijn om een lijstje te maken van potentiële respondenten. Pak de telefoon op en bel de mensen die op je lijstje staan op. De straat opgaan om mensen aan te spreken of een berichtje sturen via LinkedIn, Whatsapp of een mailtje kan natuurlijk ook. Wees creatief en ontdek welke manieren werken om met respondenten uit de doelmarkt in contact te komen.
5. Neem de interviews af
Get Out Of The Building! Het is tijd om naar buiten te gaan en in contact te treden met (potentiële) klanten om van hen te leren en ze op een dieper niveau te begrijpen.
Insidertip: Vermijd krokodillengedrag (Grote bek en kleine oortjes). Stap niet in de valkuil om te pitchen en vooral zelf aan het woord zijn en te weinig luisteren naar klanten. Laat de klant aan het woord, luister en vraag door. In een goed probleem interview is de klant 90% van de tijd aan het woord.
6. Analyseer de data en trek conclusies
Werk in cyclussen van minimaal 10 interviews. Analyseer de antwoorden uit de probleem interviews met behulp van leerkaarten om de data uit de probleem interviews op de juiste manier te beoordelen.
Vervolgstappen
Nadat de probleem interviews zijn afgenomen en geanalyseerd is het belangrijk om de vervolgactie te bepalen. De vervolgstap is afhankelijk van het resultaat van het experiment. De uitkomst kan zijn dat er meer interviews bij dezelfde doelgroep afgenomen moeten worden, er een andere doelgroep onderzocht moet worden of dat het team verder kan gaan met oplossingsinterviews en het testen van de eerste MVP’s.
Inspiratie
Hierbij nog een aantal linkjes met interessante informatie over het probleem interview:-
- Regels probleem interview – LIFFFT Inc (filmpje)
- Probleem interviews – Customerdevlabs.com (filmpje)
- Probleem interview – Y Incubator (filmpje)
- Lean Customer Development – Cindy Alvares (Boek)
- The Mom Test – Rob Fitzpatrick (Boek)
- Handige interviewvragen (Linkedin-artikel by Bas Wenneker -> reageer op het bericht en krijg de lijst toegestuurd)
Ben jij klaar om klanten op een dieper niveau te leren kennen?
Treedt buiten de muren van het gebouw en ga op klantsafari.