Wat is business model innovatie?
Mijn expertise is het innoveren van businessmodellen. Als ik dit vertel aan andere ondernemers dan is het vaak niet direct duidelijk wat dat inhoudt. Business model innovatie is mede door de populariteit van het Business Model Canvas de afgelopen jaren een beetje een ‘’buzzwoord’’ geworden. Er ontbreekt eenduidigheid over wat business model innovatie precies is. Vraag je 100 man naar hun definitie van innovatie en van een businessmodel, dan krijg je waarschijnlijk 100 verschillende antwoorden. Met de blog ”Wat is business model innovatie?” wil ik hier verandering in brengen. Om tot een goede uitleg te komen eerst even mijn visie op de begrippen innovatie en businessmodel.
Wat is innovatie?
Te beginnen met innovatie. Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Bij innovatie denkt men vaak aan het uitvinden van compleet nieuwe dingen, maar dat is een misvatting. Het gaat om differentiatie. Het gaat om vernieuwing creëren. Bestaande ideeën die in een andere context of op een nieuwe manier worden toegepast kunnen behoorlijk vernieuwend zijn.

Wat is een businessmodel?
Dan een businessmodel. Een businessmodel beschrijft de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt. Bij een businessmodel gaat het om de manier hoe een organisatie geconfigureerd is. Het gaat om het gehele voortbrengingsproces. Simpel gezegd geeft een businessmodel antwoord op een 4-tal vragen.
- Wie zijn je klanten?
- Wat is je aanbod?
- Hoe realiseer je je propositie?
- Hoe genereer je inkomsten?
Vaak wordt de populaire management tool het Business Model Canvas gebruikt om businessmodellen te beschrijven.

Wat is business model innovatie?
Business model innovatie gaat dus over het vernieuwen en verbeteren van het gehele businessmodel. Het is een ‘’holistische’’ benadering gericht op het verbeteren van het gehele systeem met als doel de winstgevendheid en de positie van het bedrijf te versterken. Je gebruikt het Business Model Canvas en kijkt naar hoe je eigen bedrijf nu werkt en hoe het ervoor staat. Ook kijk je naar wat er speelt in de overkoepelende context van je bedrijf. Op basis daarvan probeer je verbeteringen door te voeren aan het businessmodel en de positie van je bedrijf te versterken.

Verschillende manieren om je businessmodel te verbeteren
Je businessmodel kan je op verschillende manieren verbeteren. Om te beginnen kan je door je businessmodel te innoveren meer waarde creëren voor klanten. In deze context betekent waarde creëren dat er met de nieuwe configuratie beter tegemoet wordt gekomen aan de wensen en behoeften van klanten.
Daarnaast kan een businessmodel versterkt worden door met de nieuwe inrichting minder waarde te leveren en meer waarde te oogsten. Minder waarde leveren gaat om het reduceren van de middelen die nodig zijn om het businessmodel te laten werken en meer waarde oogsten gaat om het vergroten van de inkomstenstromen.
Ook kunnen aanpassingen van het businessmodel leiden tot een sterk concurrentievoordeel. Door het businessmodel anders te configureren kan een bedrijf een voorsprong op de concurrentie realiseren door zich te onderscheiden van concurrerende businessmodellen. Tot slot door kan een businessmodel verbeterd worden door de waarden en overtuigingen van een onderneming beter na te streven. Winst kan breder opgevat worden dan enkel het financiële aspect. In de 21e eeuw gaat het vaak niet enkel om pecunia, maar impact maken.
Bij succesvolle business model innovaties zie je dat er vaak een combinatie van bovenstaande verbeteringen worden gerealiseerd.
Ben jij klaar om je business te versnellen?
Ga zelf aan de slag met de innovatietools op deze website of laat mij je helpen via mijn werkgever Horizonteer.