Wat zijn waarde propositie statements?
Het Waarde Propositie Canvas is een krachtige tool om te visualiseren hoe een bedrijf waarde creëert voor klanten. Wanneer je met het Waarde Proposities Canvas aan de slag gaat, dan is een belangrijke vervolgstap om verschillende waarde propositie statements uit te werken op basis van de inzichten uit het canvas. Voordat ik dieper in ga op wat waarde propositie statements zijn, eerst even een korte herhaling van wat een waardepropositie is.

Korte herhaling: Wat is een waardepropositie?
De waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering. Met de waardepropositie probeert de ondernemer klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor zijn aanbod te winnen.

Waarde propositie statements: Krachtige oneliners
Bij waarde propositie statements gaat het om het vertalen van de propositie naar oneliners. Dit zijn korte krachtige zinnen waarbij de belofte die een bedrijf klanten doet scherp naar voren komt. Het gaat om het formuleren van ‘’punchlines’’ met een krachtig waardevoorstel (belofte) voor een specifieke klantgroep.
Gebruik het Waarde Propositie Canvas om winnende statements te ontwerpen
Een ingevulde Waarde Propositie Canvas vormt het startpunt om winnende statements te ontwerpen. Met het Waarde Propositie Canvas heb je inzichtelijk gemaakt hoe je waarde creëert voor klanten. Nu is het tijd om die inzichten te gebruiken om krachtige statements te ontwerpen. Bij het formuleren van krachtige statements is het belangrijk om de koppeling tussen de waardemap en het klantprofiel in acht te houden (Pain -> Painreliever of Gain -> Gaincreator).

Waarde Propositie Canvas en statements startup aankoopkeuringen tweedehandsauto’s
Even een voorbeeld ter verduidelijking. Hieronder een uitwerking van één van de deelnemers uit een workshop Waarde Propositie Ontwerp. De betreffende ondernemer wil een platform lanceren die zich richt op het bemiddelen van aankoopkeuringen voor tweedehandsauto’s.

Op basis van de bovenstaande uitwerking van het Waarde Propositie Canvas een aantal statements:
- ‘’Verzeker jezelf van een goede auto’’
- ‘’Laat een 100% onafhankelijke aankoopkeuring uitvoeren’’
- ‘’Krijg hulp van een auto expert en voorkom een miskoop’’
- ‘’Maak binnen 1 minuut een afspraak voor een aankoopkeuring’’
- ‘’Altijd een expert in de buurt door de landelijke dekking’’
- ‘’Versterk je onderhandelingspositie door inzicht te krijgen in de staat van een auto’’
- ‘’In begrijpelijke taal inzicht in de staat van de auto’’
- Etc
Toepassingsmogelijkheden van statements
Nadat er een longlist van mogelijke statements is ontworpen kies je de beste statements uit die je wil gebruiken voor je communicatie uitingen. De gekozen waarde propositie statements zijn op verschillende manieren toe te passen. Zo kan je de statements gebruiken op je website, in advertenties, in je pitch, explainervideo etc. Test de verschillende statements door A/B-testing toe te passen, blijf continu aanscherpen en ontdek welke statements effectief werken.
Waar wacht je nog op?
Ga aan de slag met waarde propositie statements en overtuig klanten om voor jou te kiezen.