3 kritische succesfactoren bij het brainstormen
Brainstormen, iedereen heeft het wel eens gedaan. Brainstormen is meer dan simpelweg post-its plakken. Het is een proces waarin nieuwe strategische opties ontstaan die jouw bedrijf verder kunnen helpen. Brainstormen (ideation) is een belangrijke processtap wanneer je je bezighoudt met business model innovatie. In deze blog geef ik je 3 tips voor het brainstormen. Houdt deze 3 brainstorm tips in acht en zorg ervoor dat de inhoud op de post-its dit keer wel blijft plakken.

I. Volume
Te beginnen met de eerste brainstorm tip: Volume. Ik krijg vaak de vraag: hoeveel ideeën heb je nodig als je je bezighoudt met het ontwerpen van nieuwe businessmodellen? Mijn antwoord: Veel, heel veel. Ik ben van mening dat je toch echt minimaal 500 ideeën moet hebben als input voor het ontwerpen van nieuwe businessmodellen.
”De beste manier om tot goede ideeën te komen is om er heel veel te hebben”– Lingus Pauling
Brainstorming is een natuurlijk proces dat frappante gelijkenissen vertoont met de evolutie zoals beschreven door Charles Darwin. Want van alle nieuwe levensvormen die de natuur voortbrengt verdwijnt 95 à 99,9% kort nadat ze tot leven zijn gekomen. Van de 100 nieuwe planten, dieren, insecten en andere levensvormen houden we er maximaal 1 à 5 over. Dit geldt ook voor de ideeën die ontstaan gedurende de ideation-fase in een business model innovatie traject.
Ik zeg daarom altijd: je moet eerst modder creëren om daar vervolgens de parels uit te kunnen vissen. Ook dwingt een hoog volume je om door te gaan en ook echt buiten de gebaande paden te denken: Dat is het punt waar magie ontstaat! Om veel ideeën te creëren is het belangrijk om een goed creatief proces te volgen en verschillende creativiteitstechnieken te gebruiken. In de onderstaande afbeelding staan de verschillende ideation-technieken waarmee ik resultaat boek.

II. Co-creatie
Dan de tweede brainstorm tip: Co-creatie. Co-creatie is van groot belang wanneer je je businessmodel gaat innoveren. De tijd van zolderkamergeleerden is voorbij. Ga niet alleen aan de slag, maar doe het samen. Mobiliseer je met de beste mensen met de juiste energie. En zorg voor een hoge mate van diversiteit. Probeer echt meerdere point of views bij elkaar te brengen. Zorg voor een gemêleerd gezelschap van gemotiveerde mensen met verschillende leeftijden, functies, cultuur, bedrijven, interesses sekse etc. Als je samen met anderen ideeën opdoet dan is het belangrijk om ieder idee te delen.
”De beste manier om tot goede ideeën te komen is door er heel veel te delen”
Tijdens het divergeren zijn er geen slechte ideeën. Alles delen zorgt ervoor dat de ideeën kunnen rijpen en doorontwikkeld kunnen worden tot ”gouden eieren”. Dat zijn de ideeën waar iedere onderneming naar opzoek is.

III. Open mind
Tot slot de derde brainstorm tip: Een open mind. Als je echte doorbraken wil bereiken dan is het van groot belang om de status quo te doorbreken. Eén van de meest voorkomende valkuilen bij een business model innovatie traject zijn dat men van tevoren verliefd wordt op een idee en dat gedurfde ideeën in een vroeg stadium afgezwakt of de kop ingedrukt worden. Laat het los, laat het gaan! Oordelen over ideeën is een grote misstap in de eerste stap van creativiteit (divergeren), maar moet in de tweede stap (convergeren). Wees bescheiden in de dingen die je denkt te weten. Ideeën die op het eerste oog niet realistisch lijken kunnen de start zijn van iets groots en moois.
”De beste manier om tot goede ideeën te komen is door open te staan voor ideeën die compleet afwijken van jouw denkbeeld ”
Bovenstaande succesfactoren zijn gericht op de ideation-fase. Uiteraard is het van groot belang om niet in deze fase te stoppen. Doe je dat wel dan is en blijft het resultaat 0. Ontwikkel de ideeën op de juiste manier door: verwerk ze tot prototypes van businessmodellen, onderzoek ze, maak ze intern- en extern consistent, test ze en scherp ze aan.
