3 cruciale dingen om te begrijpen bij het ontwerpen van een gamechanging business
Het speelveld van de 21e eeuw. We leven in een tijd van snelle verandering! De wereld van nu is niet meer hoe die vroeger was. De afgelopen decennia is de wereld enorm verandert en de veranderingen gaan steeds sneller! De wereld verandert niet meer lineair, maar exponentieel en disruptie van markten is aan de orde van de dag! Innovatie is cruciaal om succesvol te zijn en te blijven. In deze blog sta ik stil bij de succesfactoren van innovatie.

Disrupt or be disrupted
De innovatiecirkel spint sneller dan ooit. Nieuwe producten en technologieën worden steeds sneller ontwikkeld en geadopteerd en de oude worden steeds sneller uit de markt gedrukt. Er ontstaan talloze nieuwe industrieën, terwijl oude branches afbrokkelen. En er worden talloze innovatieve businessmodellen geïntroduceerd die ervoor zorgen dat de oude bij het vuilnis gezet kunnen worden. Verandering is het nieuwe normaal!
Als organisatie kan je het vandaag de dag niet permitteren om stil te blijven staan. Het is belangrijk om regelmatig je business te analyseren. Soms moet je gewoon even een stap achteruit doen van wat je normaal doet om te ontdekken wat je in het vervolg beter kan doen! Te lang vasthouden aan de huidige manier van business runnen kan gevaarlijk zijn. Stap uit de waan van de dag en begin op tijd met het ontwerpen van jouw bedrijf van morgen.
Om succesvol te innoveren is het cruciaal om de volgende succesfactoren van innovatie in acht te houden.
1. Begrijp je klanten
De eerste succesfactor van innovatie is het begrijpen van je klanten. Als je niet weet wat hun behoeften zijn, ze willen bereiken en echt waardevol voor ze is kan je niet relevant voor ze zijn en blijven. Het begrijpen van klanten is een continu-proces. Blijf altijd in contact en leer van klanten: observeer, stel de juiste vragen en ontdek hetgeen waarvan hun ogen gaan glinsteren. Voorkom de valkuil alleen druk bezig te zijn met wat je vandaag doet, maar denk ook aan kansen in de toekomst. Verdiep je in de wereld van klanten en begrijp hoe de toekomstige wereld van klanten verandert.
Diepgaand klantinzicht is een vereiste om een gamechanging business te ontwerpen. Er is maar 1 manier om klanten echt te leren kennen: Get Out Of The Building!

2. Begrijp je omgeving
De tweede succesfactor van innovatie is het begrijpen van de Business Model Omgeving. De wereld verandert razendsnel. Hoe ziet de markt er buiten uit? Hoe ontwikkelt de markt zich? Welke trends en ontwikkelingen zijn er gaande? Welke concurrentie is er? En wat is de impact daarvan op jouw business? Pas je businessmodel op tijd aan aan de omgevingsfactoren en voorkom het kodak-moment voor jouw bedrijf.
De ontwikkelingen in de omgeving vormen de basis voor kansen en bedreigingen.

3. Begrijp je businessmodel
De derde succesfactor van innovatie is het begrijpen van je businessmodel. Je businessmodel beschrijft de manier hoe je als organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt. Heb jij scherp welke aspecten er nodig zijn om succesvol te kunnen opereren? Hoe kan je jouw businessmodel verbeteren? Kan je op een andere manier waarde toevoegen en geld verdienen? En is je businessmodel nog wel future proof?
Het businessmodel is een kritische succesfactor van je bedrijf. Hoe goed je een businessmodel uitvoert bepaalt namelijk het succes van je bedrijf. Het is daarom zeker relevant om hier regelmatig aandacht aan te besteden. Probeer meerdere potentiële businessmodellen te creëren en onderzoek of er een duurzaam concurrentievoordeel gerealiseerd kan worden met een andere configuratie van het bedrijf.
Creëer altijd meerdere opties voor de toekomst. Denk niet in beperkingen en probeer met de logica van je bedrijfstak te breken. Mogelijk kan een businessmodel uit een andere branche revolutionair werken in jouw industrie!

Ben je klaar om de volgende stap te maken?
Ik hoop dat we je hebben kunnen inspireren met dit artikel over de 3 succesfactoren van innovatie.
Wil jij een nieuwe stap zetten en de concurrentie verslaan met een nieuw businessmodel? Neem dan contact op voor een kosteloos en vrijblijvend adviesgesprek voor jouw bedrijf.