Freshwatching
Freshwatching is een ideation-techniek waarmee je het businessmodel van bedrijven uit andere branches als input gebruikt om nieuwe businessmodellen te ontwerpen.

Uitleg Freshwatching
Bij Freshwatching kan je het gehele- of delen van het businessmodel van andere bedrijven pakken om nieuwe ideeën voor nieuwe businessmodellen te creëren. Bij het freshwatchen is het belangrijk om diep te graven en door te zetten om tot ‘eureka-momenten’ te komen. De kans is namelijk groot dat een team niet op het eerste gezicht verliefd gaat worden op een businessmodel uit een compleet andere sector.
Voordelen
- Inspiratie door samen met je team bij andere branches af te kijken
- Helpt om op nieuwe afwijkende ideeën te komen die als input dienen om nieuwe businessmodellen te ontwerpen
- Recombinant Innovation: Onderzoek toont aan dat de kans om een doorbraak te bereiken bij de technieken die hieronder vallen het grootst is
Voorbereiding
Doe vooraf onderzoek naar de businessmodellen van bedrijven in verschillende industrieën die jou aanspreken. Hier hoef je natuurlijk niet zelf het wiel uit te vinden. Maak gebruik van de analyses en uitgewerkte Business Model Canvassen die anderen al eerder gecreëerd hebben. Zorg dat je tenminste 10 businessmodellen van verschillende bedrijven hebt die aanspreken voordat je begint met Freshwatchen. Formeer een team van 3-5 mensen. Stel een facilitator aan, pak je stiften & post-its en zorg voor voldoende flipover-vellen. Regel een comfortabele omgeving, dus geen vergaderzaal. Reserveer ten minste 60 minuten tijd, zonder afleidingen.
Stappen
1. Behandel ieder businessmodel met de groep en formuleer startvragen om op te brainstormen.
Stel de juiste vragen! Als je leveranciers in de autosector vraagt hoe McDonald’s hun bedrijf zou aanpakken, schudden ze waarschijnlijk ongelovig het hoofd. Dat vinden ze een heel merkwaardige vraag. Maar dat verandert als je je verdiept in het businessmodel van McDonald’s. Zo krijgen nieuwe medewerkers slechts dertig minuten training bij het inwerken. Het franchisingsmodel van McDonald’s is eenvoudig en gemakkelijk te reproduceren. Een groot gedeelte van de inkomsten komen uit vastgoed. Standaardisatie en een effectief productieproces zorgen voor een lage kostprijs. Slimme systemen helpen om de verwachte vraag te voorspellen etc. Kortom interessante input die je kan gebruiken om je eigen businessmodel te vernieuwen.
Pas als je de businessmodellen van bedrijven uit je branche op de juiste manier aanvliegt begrijpen de (meeste) teamleden hoe belangrijk deze vraag voor hun bedrijf – elk bedrijf – is.
Een goede facilitator is cruciaal in deze stap om de energie erin te houden en ervoor te zorgen dat de juiste vragen gesteld worden. Het stellen van de juiste vragen is essentieel om Freshwatching met succes toe te passen.
2. Brainstormen
Ga vervolgens brainstormen aan de hand van de opgestelde vragen. Hierbij is het belangrijk om de creatieve regels in acht te nemen. Het volgen van een goed creatief proces is cruciaal om ”Status quo” te doorbreken en de niet voor de hand liggende ideeën op tafel te krijgen. Eerst volume creëren en naderhand pas convergeren is het devies.
3. Review
Nadat het creatieve proces achter de rug is, is het tijd om een stap naar achter de doen. Bestudeer het resultaat en bespreek het met elkaar. Staan er zaken op die jou en je collega’s verrassen? Welke businessmodellen leverden de meeste nieuwe verrassende inzichten op?
4. Identificeer de belangrijkste inzichten en ideeën om je businessmodel te verbeteren
Vat de belangrijkste inzichten samen. Dit kan je doen door ze op een afwijkende kleur post-it op te schrijven. Maak een foto van het brainstorm resultaat en hang het op een zichtbare plek op kantoor. Zo kan iedereen ernaar kijken en aanvullen.
Vervolgstappen
Ideeën vormen de raketbrandstof van iedere onderneming. Het is belangrijk om regelmatig te brainstormen om verbetermogelijkheden voor het huidige businessmodel te ontdekken. Ik raad aan om strategische sessies, die in het teken staan van het vormgeven van de toekomst van de organisatie als een routine in te bouwen.
Wat naast het vormgeven belangrijk is, dat is om daadwerkelijk vervolgstappen te ondernemen. Doe je niks met de gouden inzichten uit deze sessies, dan blijft het wishfull-thinking en is het resultaat 0. Integreer de inzichten in prototypen van businessmodellen en ga ze testen. Hoe geniaal een idee op voorhand lijkt, wees je ervan bewust: Ieder idee is waardeloos, tot het moment dat deze op de juiste manier getest is.
Wil je direct goed van start gaan?
Plan een sessie met een team en kijk af en leer van andere industrieën.