De 4 iteratieve processtappen van business model innovatie
Wanneer je je bezighoudt met business model innovatie dan is het belangrijk om een systematisch en gestructureerd proces te volgen. Het volgen van een gestructureerd innovatieproces zorgt ervoor dat er daadwerkelijk vooruitgang wordt geboekt en verhoogd de kans om een echt winnend en onderscheidend businessmodel te vinden. In deze blog leg ik de 4 iteratieve stappen uit waaruit een business model innovatie traject bestaat.

Initation
Initiation vormt de eerste stap in een business model innovatie traject. In deze stap ga je het huidige businessmodel analyseren. Tijdens het analyseren is het belangrijk om kritisch te zijn en met de bril van een investeerder naar je bedrijf te kijken. Naast het businessmodel is het ook belangrijk om naar de overkoepelende context, de klant en interne factoren te kijken.

Tips:
- Mobiliseer de juiste mensen en maak duidelijke afspraken over de samenwerking
- Begin met het scherpstellen van je visie
- Onderzoek klanten, het huidige businessmodel en de overkoepelende context
- Schrijf een grafrede voor je businessmodel en bepaal in welk opzichte je bedrijf kan falen
Ideation
De tweede stap in ons innovatieproces is ideation. Ideation gaat over het bedenken van nieuwe businessmodellen. Het creëren van businessmodel-opties is een creatief proces: Eerst divergeren en daarna pas convergeren. Het is belangrijk om in deze fase (nog) niet te denken in beperkingen en zo veel mogelijk businessmodel-opties te creëren.

Tips:
- Vorm meerdere multidisciplinair teams met verschillende point of views en maak er een Business Model Battle van. Laat ook mensen van buitenaf meedenken
- Pas verschillende ideation-technieken toe om nieuwe businessmodellen te genereren. Gebruik onze Business Model Patronen. Hiermee is de kans om een doorbraak te bereiken het grootst
- Huur een goede facilitator in om het ideation-traject te boosten en mee te denken
- Werk met de Pressure Cooker-methode: Probeer in een korte tijd resultaat te realiseren en pitch tussendoor de voortgang
- Zet door en stap niet in de valkuil bij het divergeren te stoppen. Dan is en blijft het resultaat namelijk nul
Integration
In de stap integration gaat het om het samenvoegen van de ideeën en opties tot een geheel. In deze fase gaat het om het verder concretiseren van en het samenvoegen van de verschillende kansrijke opties. Probeer de modellen zo te ontwikkelen dat het past en werkbaar kan zijn voor je bedrijf. Analyseer de uiteindelijk gevormde businessmodel-opties en laat ze scoren door diverse mensen. Maak een keuze van het businessmodel dat als eerst onderzocht gaat worden.

Tips:
- Maak prototypes van mogelijke businessmodellen
- Gebruik het Business Model Canvas om de verschillende opties uit te werken
- Maak gebruik van scorecards bij het analyseren van de businessmodellen
Implementation
De laatste stap in het innovatieproces is implementation. In de laatste fase is het tijd om het beest echt wakker te maken. Nu is het tijd om experimenten op te zetten om de belangrijkste aannames in het businessmodel te testen. Probeer snel een pilot-project op te zetten, meet de resultaat en keer terug na de ontwerpfase. Neem beslissingen gebaseerd op feiten en data uit experimenten en niet op onderbuikgevoel. Houd verder het tempo hoog en probeer de cycli van gevalideerd leren zo snel en vaak mogelijk te doorlopen.

Tips:
- Probeer slechts 1 businessmodel per keer te implementeren
- Communiceer het nieuwe businessmodel en de vernieuwde visie op tijd en helder
- Zorg dat het testen en ontwikkelen van het businessmodel een gezamenlijke verantwoordelijkheid wordt
- Stuur niet op korte termijn KPI’s. Het duurt vaak even voordat innovatie zijn vruchten begint af te werpen
- Houd het tempo hoog en werk met Lean-sprints. Knip grote experimenten op in kleinere
- Zorg dat iedereen tijdens de implementatiefase nieuwe ideeën kan aanreiken
Ben jij klaar om nieuwe businessmodel-opties te ontdekken die jouw bedrijf verder helpen?
Ga aan de slag met de innovatietools op deze website en maak je bedrijf toekomstbestendig.