Business model innovatie – Van DIY naar Do It Together
‘Do it yourself’: een populaire term bij bouwzaken, recepten, de Ikea en… op kantoor. Maar de ‘DIY-mentaliteit’ kun je beter thuislaten als je met succes je businessmodel wilt innoveren: Co-creatie vormt de heilige graal bij het innoveren van businessmodellen. ‘Do it together’ is het nieuwe ‘DIY’.

Co-creatie: Breng verschillende point of views bij elkaar
Als je een baanbrekend businessmodel wil vinden dan werkt het vaak niet zo goed om te ”freewheelen” en met je eigen clubje nieuwe ideeën te bedenken. Om tot nieuwe baanbrekende ideeën te komen is het van groot belang om verschillende point of views bij elkaar te brengen. Met verschillende point of views bedoel ik mensen met een andere achtergrond, een ander beroep, leeftijd, geslacht, cultuur etc. Een grote mate van diversiteit zorgt voor meer niet voor de hand liggende ideeën. Dit zijn vaak de beste ideeën.
”De ideeën die niet voor de hand liggen en breken met de bedrijfstaklogica zijn vaak de pareltjes die potentie hebben om doorontwikkeld te worden tot nieuwe winnende businessmodellen”
Co-creatie: Hoe pak je dat aan?
Dan rest er nog de vraag ”Hoe pak je het aan?”. Co-creatie is nuttig, maar het succes ervan is sterk afhankelijk van het team dat gaat samenwerken. Bij co-creatie is het cruciaal om het juiste team te mobiliseren. Er zijn talloze manieren om de juiste mensen te vinden om je co-creatie traject mee vorm te geven. Je kan je directe collega’s en mensen van buiten je afdeling betrekken bij een co-creatie sessies. Je kan klanten laten participeren in de co-creatie sessies. Maar als je het nog beter wil aanpakken dan is het aan te raden om een stap verder te gaan. Heb je er weleens over nagedacht om studenten bij een co-creatie sessie te betrekken? Getalenteerde young professionals? Of gepokt en gemazelde ondernemers?

Neem afscheid te nemen van de DIY-cultuur
‘’Dag invented here, hello invented together’’. Durf jij het aan om buitenstaanders echt een kijkje in de keuken te geven van jouw bedrijf en mee te laten helpen om nieuwe winnende recepten te creëren die je helpen om te winnen?