APK: Wanneer heb jij je businessmodel voor het laatst onder de loep genomen?
Het is belangrijk om regelmatig een stap achteruit te doen en je businessmodel en de context van jouw business eens goed te doorgronden. Het Business Model Canvas kan je helpen om een goede businessmodel analyse uit te voeren. Door een businessmodel analyse uit te voeren kan je nieuwe inzichten opdoen waarmee je je bedrijf kunt verbeteren.

Wanneer was de laatste keer dat jij je businessmodel eens kritisch onder de loep hebt genomen?
Afgelopen maand? Afgelopen half jaar? En op welke manier? Kan je het jezelf niet meer herinneren? Dan ben je niet de enige. De waan van de dag en het druk bezig zijn met het uitvoeren van je kern activiteiten zorgt ervoor dat dit vaak op een wat lager pitje komt te staan. Toch is het zeer zeker belangrijk om regelmatig even een stap achteruit te doen en een businessmodel analyse uit te voeren.
Het doorgronden van je eigen businessmodel blijkt in de praktijk veel moeilijker dan het lijkt.
Het is vaak een lastig proces om het businessmodel en de onderliggende logica in woorden te vatten. Je moet hier de tijd voor nemen en hier idealiter diverse mensen van binnen en buiten de bedrijfstak bij betrekken. Met name voor grotere bedrijven is het belangrijk om mensen van verschillende afdelingen in verschillende functies te raadplegen om een totaalbeeld te krijgen. Het betrekken van meerdere mensen van diverse afdelingen zorgt ook voor een stukje kennis ontwikkeling over business model innovatie, commitment en een gemeenschappelijke kijk op de situatie. De meeste medewerkers kennen hun eigen stukje, maar hebben weinig idee van aspecten buiten hun specifieke taak. Het Business Model Canvas kan goed toegepast worden om je bedrijf op één pagina te krijgen en vormt een ”praatplaat” om een businessmodel analyse uit te voeren.

Wanneer je een businessmodel analyse uitvoert betrek je idealiter ook mensen van buiten je bedrijfstak. Mensen die al een langere tijd bij een bedrijf werken lopen namelijk het risico last te hebben van bedrijfsblindheid. Juist de blikken van buiten af zorgen vaak voor verrassende inzichten.
Initiëren: Een keuringsmoment om de conditie van het huidige businessmodel te beoordelen.
Het initiëren van het huidige businessmodel en de bedrijfstak is altijd de eerste stap als je je bezig houdt met business model innovatie. Met een businessmodel analyse wil je inzicht krijgen in de grote lijnen van je businessmodel en de context. Vermijd de valkuil om te verzuipen en te blijven hangen in details. Kijk eerst naar het grotere geheel van het systeem. Of zoals Amit en Zott (2012) het verwoorden in de paper: Creating Value Through Business Model Innovation: ’look at the forest, not the trees – and get the overall design of your activity system right before optimizing the details’. Aan de andere kant moet de analyse uiteindelijk wel zo specifiek zijn dat de kritieke punten erin zijn vervat.
Hulp nodig met je businessmodel analyse?
Ik sta klaar om je te helpen. Neem nu contact op om een APK-afspraak te maken voor je businessmodel!