Business model patroon: Affinity club
‘Stilstand is achteruitgang’, luidt een bekend gezegde. Maar als je stilstaat om je huidige manier van business runnen eens kritisch onder de loep te nemen dan is dat natuurlijk niet het geval. Maar hoe doe je gouden inzichten op om je businessmodel te verbeteren? Ga aan de slag met mijn tool: business model patronen! In deze blog ga ik dieper in op het patroon: Affinity club. Laat je inspireren door de voorbeelden van affinity clubs en doe nieuwe ideeën op om je businessmodel te verbeteren.

Wat zijn affinity clubs?
Het patroon affinity clubs houdt in dat er een exclusief aanbod gecreëerd wordt voor leden die lidmaatschap betalen om toegang te verkrijgen tot dit exclusieve aanbod.
Het exclusieve aanbod kan heel breed zijn, denk aan toegang tot exclusieve content, community, events, aanbod en aanbiedingen. Betalen kan met geld, maar ook op een andere manier zoals door het achterlaten van gegevens of sociaal betalen met een Tweet of een like.
Voor- en nadelen affinity club

Het creëren van een affinity club kan voor een bedrijf meerdere voordelen bieden. Om te beginnen kan er een interessante inkomstenstroom gegenereerd worden als de members met geld betalen. Als members op een andere manier betalen voor toegang dan kan dit gratis reclame of een interessant mailingbestand opleveren. Dit mailingbestand kan dan weer gebruikt worden voor diverse marketingdoeleinden. Zo kan een affinity club een sterk kanaal vormen om het eigen aanbod of het aanbod van derden te verkopen.
Uiteraard zijn er ook nadelen aan een affinity club verbonden. Het aanbod is exclusief voor de leden van de club. Hierdoor wordt er een drempel voor klanten opgeworpen om toegang te krijgen tot het aanbod en kan het vereiste lidmaatschap een irritatie vormen voor klanten.
Wie passen het affinity club -patroon toe?
Affinity clubs zijn onderdeel van businessmodellen in uiteenlopende branches. In deze blog zal 3 voorbeelden uitlichten.
Zalando Lounge: Toegang tot exclusieve aanbiedingen

Het in 2010 gelanceerde Zalando Lounge is uitgegroeid tot één van de succesvolste shopping clubs van Europa. Zalando lounge heeft 15 miljoen geregistreerde klanten die door aanmelding toegang krijgen tot hun exclusieve aanbod: aanbiedingen van topmerken met kortingen tot wel 75%. Aanmelden bij Zalando is gratis. Je betaalt niet met geld, maar met je contactgegevens. De besloten club vormt een sterk kanaal voor Zalando om producten af te zetten.
Boloo: Product research tool Bol.com

Boloo is een toolpakket die je kunt gebruiken voor bol.com, als je Boloo aanschaft krijg je toegang tot verschillende tools die je kunt gebruiken als zakelijk verkoper op bol.com. Bij het afsluiten van een abonnement op Boloo krijg je toegang tot de community vol gedreven bol.com verkopers en exclusieve content.
Supportersvereniging PSV: Als echte supporter toegang tot exclusieve voordelen

En als afsluiter: De supportersvereniging van PSV. Als je een ‘echte’ supporter bent van de voetbalclub en actief betrokken wilt zijn bij verenigingsactiviteiten dan kan je overwegen lid te worden van de supportersvereniging. Buiten toegang tot verschillende mensen die net als jij veel affiniteit hebben met de club, krijg je als member ook nog een hoop andere exclusieve voordelen. Een aantal voorbeelden: 10 keer per jaar ontvang je het clubblad, je krijgt voorrang op het aanvragen van een clubcard of thuiswedstrijden, je krijgt korting op uitwedstrijden en korting op producten en diensten van partners.
Innovatievragen affinity club
Tot slot een aantal vragen die je helpen om voor jou bedrijf over dit patroon na te denken:
- Kunnen wij een exclusief aanbod creëren en zijn klanten bereidt om te betalen voor een toegang tot dit exclusieve aanbod?
- Welke opties en combinaties kunnen er gemaakt worden?
- Hoe kan dit in de markt gezet worden?
- Kunnen we klanten op een andere manier laten ‘betalen’ voor toegang tot dit aanbod?
- Welke voordelen kan een affinity club ons opleveren?
Wil je de kracht van business model patronen ervaren?
Ga aan de slag met het gratis e-book: Business Model Patronen of neem contact met mij op en laat je helpen.