Business model patroon: Affiliate businessmodel
Stilstaan is achteruitgaan! Om succesvol te zijn en te blijven is het van groot belang om je businessmodel te innoveren. Maar hoe pak je dat het best aan? Gebruik Business Model Patronen om betere businessmodellen te ontwerpen. In deze blog ga ik dieper in op één van de 200 patronen: Het affiliate businessmodel. Laat je inspireren en doe nieuwe ideeën op om je business te verbeteren.

Wat is het affiliate businessmodel?
Affiliate marketing gaat over het vergaren van inkomsten door anderen te ondersteunen bij de verkoop van hun producten en diensten. Inkomsten komen uit geslaagde transacties (pay-per-sale), het aandragen van leads (pay-per-lead) of doorverwijzingen (pay-per-click). Het affiliate-patroon kan op twee manieren worden toegepast. Je kan andere partijen klanten laten werven voor jouw business of klanten werven voor een partner in ruil voor commissie.
Waarschijnlijk heeft bijna iedereen die online geld verdiend zich wel eens verdiept in affiliate marketing. Er zijn talloze bedrijven die een eigen affiliate programma hebben of dit aanbieden via een affiliatenetwerk. Het principe is simpel: Je meld je aan voor een affiliatecampagne. Je krijgt elke keer dat je de afgesproken conversie realiseert commissie betaald en dit geld komt min of meer uit het marketingbudget van het bedrijf dat het affiliateprogramma aanbiedt. De belangrijkste voorwaarde voor een succesvolle affiliatecampagne is dat het aanbod en de ’condities’ interessant moeten zijn voor beide partijen.
Affiliate marketing kan ongelofelijk lucratief zijn, maar heeft natuurlijk ook zo zijn eigen tekortkomingen. Hieronder zal ik kort de voor- en nadelen vanuit verschillende perspectieven.
Voor- en nadelen affiliate businessmodel bedrijf

Voordelen
- Affiliate marketing kan goed zijn voor je SEO ranking door de vele inkomende linkjes
- Je kan klanten bedienen die je anders niet bereikt
- Het affiliate businessmodel is performance based: De vergoeding is gekoppeld aan de vooraf afgesproken prestatie
Nadelen
- Bij het toepassen van affiliate marketing heb je kans op ongewenste tolpoortjes
- Kans op imagoschade door resellers die niet passen bij het imago van het bedrijf
- Lage loyaliteit partners, biedt de concurrent een betere affiliatevergoeding dan kunnen de partners switchen
Voor- en nadelen affiliate businessmodel affiliatepartner

Voordelen
- Enorme keuze aanbod affiliate programma’s
- Geen winkel, producten of verantwoordelijkheid. Je doet slechts de marketing en krijg naar je prestatie betaald.
Nadelen
- Wisselende condities en vergoedingen affiliate programma’s
- Links moeten up to date zijn. Verwijst jouw affiliate-link naar een aanbod dat een affiliatenetwerk niet langer aanbiedt, dan betalen ze geen commissie.
- Hoge concurrentie door lage toetredingsdrempel
- Vaak magere vergoedingen
- Soms minimaal resultaat benodigd alvorens je uitbetaald wordt
- Zeer korte cookietracktime bij partijen die je zo min mogelijk willen uitbetalen
Wie passen het affiliate businessmodel toe?
Het affiliate businessmodel wordt toegepast in talloze branches. Vandaag de dag zijn er duizenden affiliateprogramma’s waarvan ik er 4 kort zal toelichten. De eerste 2 voorbeelden hebben een partnerprogramma om hun business te laten groeien en de laatste 2 zijn affiliatepartners van andere bedrijven die daar een florerende business van gemaakt hebben.
Amazon: De grondlegger van het affiliate businessmodel

Om te beginnen grootmacht Amazon. Amazon was één van de eerste spelers (of misschien wel de eerste) die de stap heeft genomen om een online affiliate programma aan te bieden. Amazon is in 1996 begonnen met het affiliateprogramma dat uitgegroeid is en een groot succes is geworden. Het programma heeft meer dan 900.000 affiliatepartners en het affiateprogramma heeft een belangrijke bijdrage geleverd aan de groei van het bedrijf. Het programma is op een aantal fronten afwijkend van vele andere affiliateprogramma’s. Uniek is bijvoorbeeld de commissie die je uitbetaald krijgt: Hoe meer producten je per maand weet te verkopen, hoe hoger jouw commissie is. De commissie die een affiliatepartner ontvangt varieert van 4% bij 1-6 verkopen per maand tot 8,5% bij >3131 verkopen per maand.
Boekensite: Dirty trick, de korte cookietracktime

Naast Amazone wil ik ook een ander voorbeeld belichten van een bedrijf dat boeken verkoopt. Omdat ik ieder zijn business respecteer zal ik de naam niet noemen, maar wel wil ik de ‘dirty trick’ die ze toepassen even uitlichten. Het bedrijf heeft in hun affiliateprogramma een zeer de korte cookietracktime van 30 minuten. Wil je affiliatepartner worden? Let er bij het vergelijken van de affiliateprogramma’s dan goed op dat je niet in deze valkuil stapt.
Stel je voor: Er is een prospect via jouw affiliatelink op de website van de aanbieder terecht gekomen. De prospect is zich nog even op andere literatuur aan het oriënteren, vind nog 3 andere interessante winkelmandje en na 35 minuten besluit de prospect de bestelling definitief te maken. Wat verdien je hieraan als affiliatepartner? Niks. Ik ben zelf in ieder geval van de s’ochtends oriënteren, s’avonds kopen generatie: dus link je mij door dan is de kans klein dat je een vergoeding krijgt voor de door jouw geleverde prestatie. Kortom, lees altijd de ‘kleine lettertjes’ van het affiliateprogramma.
Survivallife.com: De vruchten plukken van de succesvolle samenwerking met Amazon

Dan ook nog een voorbeeld van succesvolle affiliatepartners. Laat ik een affiliatepartner van Amazon uitlichten die absoluut de vruchten plukt van de succesvolle samenwerken: Survivallife.com. Survival Life is een online community gebouwd met een doel: ‘’Miljoenen gelijkgestemden uit alle lagen van de bevolking verenigen en hen de vaardigheden en uitrusting bieden die ze nodig hebben om elke ramp te overleven die het leven hun kan aandoen”. Het bedrijf creëert content die relevant is voor hun bezoekers: Van overzichten van de beste survival uitrustingen, informatie over bushcraftvaardigheden, zelfverdediging tot tactische hulpmiddelen. Survival Life genereert ongeveer $1 miljoen netto omzet per maand, waarvan het grootste deel afkomstig is uit affiliate-inkomsten.
Datingadvice.com: Ondanks het ‘’foute’’ imago wel een aantrekkelijke niche

En als afsluiter wil ik de website datingadvice.com uitlichten. Dating advice is een affiliate-website site die geld verdient met het promoten van het aanbod van derden zoals dating-apps en websites (zoals Match en eHarmony). Ondanks het ‘foute’ imago is de dating-niche wel een ongelooflijk winstgevende niche waar de commissies hoog zijn en waar datingadvice.com hun business van gemaakt.
Beperk je niet tot online programma’s bij het affiliate businessmodel
Tot slot, beperk je overigens niet alleen tot een online affiliate programma. Een commissie betalen voor een lead of een nieuwe klant kan natuurlijk ook zonder affiliateprogramma worden toegepast. Denk dan bijvoorbeeld aan een ZZP’er die een partner betaald voor het aanleveren van een klant met een interessante opdracht of een autobedrijf die een partner een commissie betaald voor het aandragen van een lead.
Innovatievragen
Tot slot nog een aantal vragen die je helpen om tot nieuwe ideeën te komen gebaseerd op het affiliate businessmodel.
- Kan je de doelgroep met een affiliate campagne bereiken?
- Wat zijn de gebruikelijke commissie percentages in de branche?
- Is jouw aanbod interessant genoeg voor affiliates?
- Wat zijn de best mogelijke partners voor ons affiliate netwerk?
- Voor welke partijen in de markt kunnen wij een interessante affiliate partner zijn?
Wil jij meer te weten komen over het ontwerpen van businessmodellen met behulp van patronen?
Voor mijn nieuwe boek zoek ik proeflezers. Wil jij helpen om het boek te schrijven dat de volgende revolutie gaat bewerkstelligen op het gebied van strategie en innovatie? Meld je aan op de nieuwsbrief of stuur me een bericht via het contactformulier.
Robbert Fransen, oprichter, Business Model Innovatie.