Cover story canvas
Introductie
Wat is de meest geweldige toekomst die je voor je bedrijf ziet (en jezelf)? Stel je eens voor, jij of jouw bedrijf op de voorkant van een magazine! Wat staat er dan op de cover?

Uitleg
Dit is het Cover Story Canvas. Als je nadenkt over de toekomst van je bedrijf of als je een startup gaat beginnen dan moet je jezelf twee cruciale vragen stellen: Waarom doe je dit? En wat je er uiteindelijk mee wilt bereiken? Dit is voor veel ondernemers lastig. Deze tool stelt je in staat om het toekomstbeeld over je bedrijf visueel en tastbaar te maken. Een belangrijke stap wanneer je je bezighoudt met business model innovatie. Als je niet weet waar je heen wil, weet je ook niet of je goed op weg bent.
Voordelen
- Inspiratie om samen met je team de toekomst in te kijken
- Helpt om een punt op de horizon te zetten en een start te maken met het verder uitdenken van je bedrijfsvisie
- Boost teamspirit
Voorbereiding
Print het Cover Story Canvas uit op een groot formaat en plak het op de muur. Pak je stiften en post-its en zorg dat je een stapel kranten en tijdschriften op tafel hebt liggen ter inspiratie. Regel een comfortabele omgeving, dus geen vergaderzaal. Zorg voor een creatieve sfeer en zorg dat er genoeg kleurrijke materialen en tijdschriften liggen. Reserveer 45 minuten tijd, zonder afleidingen
Stappen
1. Bestudeer het canvas en vul het in.
Doorloop de verschillende onderdelen op het Cover Story Canvas en vul onderstaande onderdelen samen met het team in.
I. Tijdschriftcover
Stel een deadline vast. Als je het Cover Story Canvas gaat invullen stel dan vast wanneer het artikel in het tijdschrift verschijnt. Bijvoorbeeld: 2025. Bespreek vervolgens met je team waar het artikel terecht komt. Is het de Volkskrant, het Financieel Dagblad of het Quote 500 magazine? Schrijf deze naam boven aan de tijdschriftcover. Nu komt het leuke gedeelte! Teken de cover en knip en plak delen uit de tijdschriften om ervoor te zorgen dat de cover er ook echt uitspringt.
II. Grote koppen
Wat is de reden dat je op de cover terecht komt? Waar gaat het artikel over? Wat zijn de koppen? En welke headlines trekken echt de aandacht van de lezer?
III. Het interview
Wie wordt er geïnterviewd? Is het de eigenaar? Een medewerker? Of is het iemand buiten de organisatie zoals een klant of een branche-expert? Waar gaat het interview over? Welke vragen worden gesteld? Hoe ga je die beantwoorden?
IV. Conclusie
Wat is de essentie? Welk resultaat is er gerealiseerd volgens het artikel?
V. Quotes
Voeg quotes toe uit het artikel. Richt je niet enkel op de positieve quotes, maar verbeeld ook hoe concurrenten en critici zullen reageren.
VI. Twitter
Voeg tweets toe van andere mensen die het artikel gelezen hebben en die worden geretweet.
VII. Instagram foto’s
Maak het verhaal af door snapshots toe te voegen van de reis. Gebruik je creativiteit! Knip, plak of teken de foto’s die na aanleiding van het artikel gedeeld worden op Instagram.
2. Review
Als je het canvas hebt ingevuld doe dan even een stapje terug en probeer samen met je team te begrijpen welke strategische keuzes je hebt gemaakt. Willen jullie bijvoorbeeld veel geld verdienen of juist een bepaalde maatschappelijke impact creëren? Probeer op basis van de inzichten de stip op de horizon vast te stellen. Maak een foto van het Cover Story Canvas om het werk vast te leggen en deel het verhaal met andere betrokkenen.
Vervolgstappen
Maak je visie nu concreet door het Five Bold Steps Canvas toe te passen.
Wil je richting geven aan je organisatie? Het doel verhelderen waar je bedrijf naartoe werkt? En tot een echt inspirerende en motiverende visie komen?
Laat ons je helpen. Neem contact op voor een kosteloze & vrijblijvende kennismakingssessie.