MoSCoW canvas: Pas het MosCoW principe gezamenlijk en goed toe!
Of je nu een nieuwe app, een dienst, een strategie of een nieuw businessmodel aan het ontwikkelen bent. Het stellen van prioriteiten is altijd lastig. Iedereen wil altijd alle wensen direct doorvoeren, maar dat is praktisch onmogelijk. Het MoSCoW principe (ook wel bekend als de MoSCoW methode) kan je hierbij helpen. In deze blog gaan we dieper in op de vraag: Wat is het MoSCoW principe? Ook introduceren we een krachtige tool: Het MoSCoW-Canvas. Ben jij klaar om deze tool te ontdekken?
Download het MoSCoW-Canvas: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Wat is het MoSCoW principe?
Net als de Lean Startup methode, komt het MoSCoW principe uit de software-industrie. Dai Clegg, het meesterbrein achter deze eenvoudige, maar krachtige methode zag het probleem dat het kiezen en implementeren van nieuwe software een helse klus kan zijn. Bij het ontwikkelen van software is het cruciaal om de verwachtingen van klanten en gebruikers scherp te hebben en prioriteiten te stellen, maar dit is niet altijd even makkelijk. Hij wilde hier graag verandering in brengen en bedacht de MoSCoW-methode.
De MoSCoW-methode is een prioriteringstechniek. MoSCoW staat voor de verschillende soorten wensen en eisen waarin men onderscheidt zou moeten maken in een ontwerptraject: Must-have, should-have, could-have en won’t-have. Het MoSCoW principe kent een zeer brede toepassing: Van management-activiteiten zoals het ontwerpen van strategie en businessmodellen tot softwareontwikkeling. Ook in je privéleven kan je deze methode toepassen bij bijvoorbeeld de zoektocht naar een auto of huis.
Wat is het MoSCoW-Canvas?
Het MoSCoW-Canvas is een handige tool om het MoSCoW principe toe te passen. Door de interactieve manier van werken zijn teams in staat om gezamenlijk en snel de belangrijkste ontwerpeisen vast te stellen.
Voordelen
- Overeenstemming bereiken over de belangrijkste eisen
- Helpt om betere keuzes te maken in een ontwerptraject
- Helpt om sneller te lanceren door te focussen op de meest essentiële eisen
- Het MoSCoW-canvas is een eenvoudig toe te passen multifunctionele tool
Voorbereiding
Regel een comfortabele omgeving en zorg dat de juiste personen (stakeholders) aanwezig zijn. Wie er moet participeren is compleet afhankelijk van het doel. Zorg verder voor stiften, post-its en een uitgeprint MoSCoW-canvas. Een flipovervel waar je het canvas even op tekent is natuurlijk ook een optie.
Stappen
1. Wat is het doel?
Voordat je aan de slag gaat met het MoSCoW-canvas, is het belangrijk om vooraf het doel scherp te stellen. Waarom gaan jij en je team met het MoSCoW-canvas aan de slag? In welke context worden de inzichten gebruikt?
2. Laat ieder het canvas bestuderen en zorg ervoor dat ieder het MoSCoW principe snapt
Het MoSCoW-canvas bestaat uit een viertal vlakken:
I. Must-have
De must-haves zijn de minimale eisen waaraan het ontwerp moet voldoen. Zonder de invulling van deze eisen kan het project als mislukt worden beschouwd.
Voorbeeld
II. Should-have
De should-have elementen zijn zeer gewenste functionaliteiten. Toch zal het ontwerp ook zonder deze eigenschappen nuttig zijn. Bij het ontwikkelen van een nieuw product kan een should-have element ook een functionaliteit zijn die niet de hoogste prioriteit heeft, maar op korte termijn wel echt nodig is (must-have). Dit is bijvoorbeeld het geval bij het definiëren van een MMP (Minimal Marketable Product).
Voorbeeld
III. Could-have
De could-haves worden ook vaak nice-to-have features genoemd. Dit zijn eigenschappen waarvan het mooi zou zijn als ze binnen het budget en tijd vallen. Als het te veel extra moeite kost om ze te realiseren, dan heeft het geen zin om deze op te nemen.
Voorbeeld
IV. Won’t-have
Dit zijn eisen die in dit project niet aan bod komen, maar in de toekomst, bij een vervolgproject, mogelijk interessant zijn. Het is verstandig om deze eisen even te parkeren en hier geen verdere energie aan te verspillen.
Afhankelijk van het doel, kan deze bouwsteen ook op een alternatieve manier ingevuld worden. Je kan de won’t have bouwsteen ook gebruiken om eigenschappen te beschrijven die je absoluut niet in het ontwerp terug wil zien. Beschrijven wat je niet wil kan helpen om nieuwe inzichten op te doen over eisen die een must-have zijn voor het ontwerp (Rode post-its in het voorbeeld).
Voorbeeld
3. Laat ieder individu de belangrijkste designcriteria op post-its noteren
Nadat het MoSCoW-canvas bestudeerd is, is het tijd om aan de slag te gaan. Geef ieder teamlid een stapel post-its en een stift. Zet een timer en laat ieder teamlid voor zichzelf de belangrijkste eisen opschrijven. Deel deze nog niet met de groep. Het is aan de raden om met verschillende kleuren post-its te werken om het overzicht te behouden (Bijv. Oranje voor must-have, groen voor should-have etc.).
4. Plak de post-its één voor één op het canvas
Laat vervolgens ieder teamlid één voor één zijn/haar ontwerpeisen op het canvas plakken. Als er eisen zijn die gelijk zijn, gooi dan de dubbele post-its weg. Het resultaat is een vol MoSCoW-canvas met verschillende eisen.
5. Voer de discussie en scherp aan
Vanaf dit punt is het tijd om samen te werken en de eisen aan te scherpen en te schrappen. Voer de discussie en verplaats de post-its. Zorg ervoor dat de criteria op de post-its helder zijn voor iedereen. Vermijd wollige taal en probeer complexe begrippen om te zetten naar Jip-en-Janneke taal. Gooi de post-its weg die niet relevant zijn.
Insidertip: Kijk ook nog kritisch naar de must-have elementen. Een valkuil bij het MoSCoW principe is dat er te veel zaken als must-have worden gezien voor een project, terwijl het hierbij echt gaat om enkel de meest essentiële features voor het ontwerp.
Voorbeeld MosCoW-canvas boek: Business Model Patronen
Vervolgstappen
Gebruik het MoSCoW-canvas om de juiste keuzes te maken. Plan een sessie in om de gestelde eisen te evalueren, verwerk nieuwe inzichten en pas het canvas aan zodra de situatie verandert en er behoefte is aan andere criteria.
Klaar om je business te versnellen?
Pas het MoSCoW canvas toe om te juiste prioriteiten te stellen. ”Startup success is about doing the right things, instead of doing things right”. Heb je vragen of wil je hulp op het vlak van innovatie? Voel je dan vrij om contact op te nemen.