Metric dashboard
Meten = weten. ‘’If you don’t measure anything, then you’re essentially doing business blindly’’. Maar hoe meet je of je startup successen boekt als de cijfers 0 zijn en de focus ligt op het vinden van een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel? Een metric dashboard kan je hierbij helpen.
Download het Metric dashboard: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg metric dashboard
Dit is het metric dashboard. Het metric dashboard is een basaal dashboard die helpt om de voortgang van een startup te monitoren. Het is een hulpmiddel om de principes van ‘’innovation accounting’’ toe te passen voor je startup. Innovation accounting is de manier om vooruitgang van een startup te beoordelen als alle maatstaven die normaal gesproken in een bestaand bedrijf worden toegepast niets opleveren. Het metric dashboard kan in een later stadium stapsgewijs doorontwikkeld worden tot een solide KPI-dashboard die een bedrijf kan helpen met het nemen van de juiste beslissingen.
Voordelen
- Op een eenvoudige manier voortgang meten gebaseerd op de indicatoren die er echt toe doen voor je startup
- Eenvoudig en snel toe te passen
- Helpt om op een laagdrempelige manier de principes van innovation accounting te begrijpen en stapsgewijs te implementeren binnen het project
Voorbereiding
Voordat je met het metric dashboard aan de gang gaat is het belangrijk om vast te stellen in welke fasering het project zich bevindt. Dit bepaalt namelijk waar de focus op moet liggen. Bepaal daarnaast wat de key-metrics zijn die gemonitord gaan worden. Dit zijn de meest belangrijke meetindicatoren voor een startup. Verzamel verder post-its & stiften en ga aan de slag.
Stappen
1. Bepaal de key-metrics
Vul samen met het team de key-metrics in. Maak het framework niet te complex en focus je in eerste instantie echt op de allerbelangrijkste indicatoren voor de startup.
´´Je hebt geen karrenvrachten cijfers nodig, maar alleen een paar kerncijfers waarmee je iets kunt´´ – Ash Maurya.
Laat de ‘’vanity’’ metrics links liggen. Dit zijn de meeteenheden die een rooskleurig beeld schetsen en op zichzelf staand niets belangrijks zeggen. Focus je echt op de zogenoemde ‘’actionable’’ metrics. Dit zijn bruikbare statistieken die aansluiten bij specifieke en herhaalbare taken die je kan verbeteren en die aansluiten bij de doelen van het bedrijf. Het zijn opvolgbare metingen, die waardevolle inzichten opleveren over hoe het bedrijf er echt voor staat. Actionable metrics correleren altijd met bedrijfsdoelstellingen en zijn de metingen die er bottom-line echt toe doen.
2. Vul het metric-dashboard wekelijks aan
Gebruik het metric-dashboard tijdens de Lean-sprints om de voortgang van de startup te monitoren. Deel het metric-dashboard met mentoren om hen inzicht te verschaffen in hoe de startup er feitelijk voor staat. Bekijk per Lean-sprint in welke fasering het project zich bevindt en ga verder met een nieuw metric-dashboard zodra de startup in een volgende fasering terecht komt.
3. Vervolgstappen
Het Metric dashboard (niveau 1) vormt een noodzakelijke stap om teams te helpen om het proces van innovation accounting te begrijpen. Het is niet volledig en gedurende het traject is het tijd om iets dieper te gaan. Niveau 2 koppelt de metingen aan de businesscase. De waarde en groeihypothesen worden gekoppeld aan het framework, alsmede de in het project geïnvesteerde middelen. Niveau 3 van innovation accounting gaat nog een stap verder. Hierbij ga je de netto contante waarde voorspellen in de toekomst door op basis van data voorspellingen te doen. Een bedrijf die het lukt om innovation accounting op niveau 3 te implementeren heeft een ijzersterk mechanisme die kan helpen om de juiste zakelijke beslissingen te nemen.
Voorbeeld metric-dashboard
In god we trust, all others bring data – Edwards Deming
Ontdek de kracht van evidence-based entrepreneurship. Neem contact op om vrijblijvend kennis te maken.