Leerkaart
Bij het testen van businessideeën is het van groot belang om de juiste conclusies te trekken en het validatieproces goed vast te leggen. De leerkaart helpt je daarbij.
Download de leerkaart: Powerpoint (invulformat) of op A4.
Uitleg leerkaart
Dit is de leerkaart. Een leerkaart is een simpele tool die helpt om resultaten uit experimenten objectief te beoordelen en de iteratieve reis die een startup aflegt goed te documenteren. Leerkaarten gebruik je in combinatie met testkaarten. Deze tools helpen je om beter te valideren en daarmee de succeskansen te vergroten. Deze leerkaart is een doorontwikkeling van de leerkaart van Strategyzer.
Voordelen
- Helpt om data uit experimenten correct te beoordelen
- Verslaglegging van het validatieproces
- Op een overzichtelijke manier inzicht in de voortgang van de startup
Voorbereiding
Het trekken van conclusies doe je niet alleen, maar samen met je team. Leerkaarten gebruik je tijdens een evaluatiemeeting aan het einde van een Lean-sprint. Print een stapel leerkaarten uit op A4-formaat. Verzamel stiften en pak de eerder opgestelde testkaarten erbij. Zorg dat je ongestoord kan werken en reserveer tenminste 30 minuten van je tijd.
Stappen
1. Presenteer de bevindingen uit uitgevoerde experimenten aan de groep
Open de evaluatiemeeting door aan te geven welke experimenten er uitgevoerd zijn. Laat iedere projectverantwoordelijke de bevindingen uit het experiment presenteren.
2. Vul met elkaar de leerkaart in om conclusies te trekken
Nu is het tijd om antwoord te geven op het meest belangrijke onderdeel: Het maken van de ‘pivot’ of ‘proceed’ beslissing. Zaten we op het goede spoor of bleken onze aannames niet te kloppen? Leg de beslissing vast op de leerkaart. Schrijf de aanleiding van het experiment, de hypothese, de test die is uitgevoerd, de inzichten en de conclusies op de verschillende leerkaarten.
Insidertip: Bij het uitvoeren van experimenten doe je vaak een hoop andere interessante bevindingen op. Als je sensitief bent en met een analytische blik naar de data kijkt dan kan je vaak nieuwe mogelijkheden ontdekken die het project verder kunnen helpen. Het kan bijvoorbeeld voorkomen dat het probleem wat men probeert op te lossen een stuk minder relevant is dan andere problemen waarmee de onderzochte doelmarkt kampt.
Ook kan het zijn dat het concept mogelijk veel beter geschikt is voor een ander klantsegment. Het is van cruciaal belang om deze inzichten te noteren, als dit niet consequent gebeurt gaan er gouden inzichten verloren. Het is daarom aan te raden om aan het einde van iedere evaluatiemeeting een kort en krachtig onderzoeksrapportje op te stellen die ook gedeeld kan worden met relevante stakeholders.
Vervolgstappen
Bepaal de vervolgstappen en richt een nieuwe Lean sprint in. Gebruik de test- en leerkaarten bij iedere Lean sprint om goede experimenten vorm te geven en daar de juiste conclusies uit te trekken.
Voorbeelden van test- en leerkaarten
Wil je een handig overzicht van de innovatietools?
Kijk dan eens op www.leanstarten.nl