Waaraan voldoet een goede waardepropositie?
Als je aan de slag gaat met het Waarde Propositie Canvas, dan is het belangrijk om stil te staan bij de vraag: Waaraan voldoet een goede waardepropositie? In deze blog sta ik stil bij kenmerken van goede waardeproposities.
Wat zijn kenmerken van een goede waardepropositie?
De onderstaande inzichten zijn gebaseerd op de door Alexander Osterwalder beschreven kenmerken in zijn boek Waarde Propositie Ontwerp aangevuld met eigen inzichten. Heb jij naar aanleiding van de onderstaande punten nog een aanvulling? Laat het dan weten. Ik vul het lijstje graag aan.
Goede waardeproposities
- Zijn duidelijk en gemakkelijk te begrijpen voor klanten
- Geven specifiek aan welke waarde er wordt geleverd
- Richten zich op relevante taken, pains en gains van klanten
- Komen overeen met de manier hoe klanten succes meten
- Zijn geloofwaardig voor klanten
- Zijn verwoord in de taal van klanten
- Presteren op minimaal 1 aspect beter dan concurrerende proposities
- Zijn relevant voor een grote groep klanten of een kleine groep die veel geld wil betalen
- Zijn moeilijk te kopiëren door concurrenten
- Benadrukken de koopmotieven, ook wel de Unique Buying Reasons (UBR) en/of de Unique Selling Points (USP’s)
- Zijn dynamisch en afgestemd op overkoepelende omgevingsfactoren
Even een check: Hoe sterk is jouw propositie?
Wees je ervan bewust dat jouw bedrijf niet de enige is die de harten van klanten probeert te winnen. Een klant wordt dagelijks blootgesteld aan talloze proposities. De ene propositie beter dan de ander, en een hoop niet interessant en relevant voor klanten.
Hoe is het gesteld met de propositie van jouw bedrijf? Is jouw propositie superieur en echt van waarde voor klanten?