Innovatiewoordenboek: ABC’tje voor lastige innovatietermen
Wanneer je je bezighoudt met innovatie dan voelt het soms alsof je in het buitenland bent. Je ziet een ander soort mensen én je hoort een taal die je niet kent: Voor outsiders gaan innovatietrajecten vaak gepaard met een hoop jargon: Businessmodellen, Pivots, Metrics, MVP’s en Growth-hacks. Een tijd geleden vroeg iemand mij, is er niet zoiets als een innovatiewoordenboek? Dit gaf me inspiratie voor deze blog. In deze blog ”Innovatiewoordenboek” heb ik een aantal veelvoorkomende innovatietermen op een rijtje gezet.
Innovatiewoordenboek deel 1
A
Aanname
Ik denk dat… ik geloof dat…Een veronderstelling die nog niet bewezen is. Het is zaak om de hypothese te toetsen met behulp van onderzoeken en experimenten.
AARRR
Een handig raamwerk om performance te meten. Het raamwerk is eenvoudig en omvat de belangrijkste meeteenheden waar een (startup)bedrijf zich op moet focussen. AARRR staat voor Acquisitie, Activatie, Retentie, Revenue en Referrals.
AHA-moment:
Het moment waarop gebruikers de bruikbaarheid van een product door hebben en de intrinsieke waarde daarvan inzien.
Agile-development
Agile development is een incrementele en interactieve benadering om producten of diensten te ontwikkelen waarbij een product steeds aangepast kan worden op de ontvangen feedback van de klant en de markt.
B
Blitzscaling
Enorm snel groeien centraal stellen boven efficiëntie, met grote onzekerheid over wanneer de investeringen zijn vruchten afwerpen. Het doel van deze strategie is de ‘first-scaler advantage’ bereiken en een enorme marktkapitalisatie realiseren.
Brainstormen
Brainstormen is een methode waarin je zoveel mogelijk goede ideeën bedenkt in een team. Het idee is dat ieder idee voortbouwt op andere ideeën. Op deze manier kom je tot steeds verrassendere ideeën. Brainstormen wordt veel toegepast in innovatie omdat problemen nieuw en daardoor complex zijn.
Businessmodel
Een businessmodel beschrijft de manier waarop een organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt.
Business Model Canvas
Het Business Model Canvas is een visueel overzicht van de belangrijke componenten voor een bedrijf beschreven op 1 pagina. Het is een visuele weergave van het businessmodel van een organisatie. Het Business Model Canvas bestaat uit de volgende bouwstenen: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomensstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners en kostenstructuur.
Businessmodel-fit
Als er bewezen kan worden dat de gevonden waardepropositie vertaald kan worden in een schaalbaar en winstgevend businessmodel, dan is er sprake van een businessmodel-fit.
Business model innovatie
Business model innovatie gaat over het creëren van nieuwe businessmodellen door één of meerdere dimensies van het businessmodel te veranderen. Het gaat om het ontdekken, analyseren, testen en implementeren van een nieuw businessmodel. Lees hier onze blog waarbij we dieper ingaan op wat business model innovatie is.
Businessmodel-patroon
Met een businessmodel-patroon wordt een veel voorkomend kenmerk, rangschikking van bouwstenen of gedraging in het businessmodel van een organisatie bedoeld.
C
Cohort-analyse
Een cohort is een groep gebruikers met een gemeenschappelijk kenmerk dat in dit rapport wordt aangeduid door een analytics-dimensie. Alle gebruikers met dezelfde acquisitiedatum, horen bijvoorbeeld bij dezelfde cohort. Met het rapport ‘Cohortanalyse’ kun je cohortgedrag isoleren en analyseren.
Convergeren
Convergeren is het beoordelen van ideeën en het maken van een selectie. Het gaat dus om keuzes maken en de gouden ideeën filteren uit de enorme berg met ideeën.
Context
De context is de totale omgeving waarin iets zijn betekenis krijgt. Hierbij kan zowel letterlijk “tekst” worden bedoeld als een situatie of betrokken personen. De context is de achtergrond of referentie van een uitdrukking, idee of gebeurtenis waaraan het zijn betekenis ontleent.
Context Canvas
Raamwerk dat helpt om je context te begrijpen. Het Context Canvas is een multifunctionele tool die handvatten biedt om de belangrijke omgevingsfactoren te schetsen.
Credo
De missie/strijdkreet die een drijvende kracht van de startup vormt en motiverend en energie-opwekkend werkt.
Currency
Met currency wordt de vraag naar jouw propositie bedoeld: Voorbeelden hoe dit gemeten kan worden zijn het aantal klanten die hun gegevens willen achterlaten, een vervolggesprek willen en/of een pre-order willen plaatsen.
Customer Archetype
Andere benaming voor een persona, gebruikt door Steve Blank.
Customer Development
Customer development is het proces waarbinnen er naar een businessmodel wordt gezocht door klanten vaak en vroeg te betrekken in het productontwikkelingsproces.
Customer Development model
Het Customer Development model is een dynamisch groeimodel dat door Steve Blank (2012) ontwikkeld is om inzichtelijk te maken welke stappen een startup doorloopt in de zoektocht naar een schaalbaar en herhaalbaar businessmodel. Het Customer Development model bestaat uit een viertal fasen: Customer discovery, customer validation, customer creation en company building.
Customer Development Manifest
Het Customer Development Manifest is een beknopte en puntsgewijze weergave van het Customer Development gedachtegoed. Klik hier voor de Nederlandse versie van het manifest.
Customer Journey
De Customer Journey is het pad dat een klant aflegt om tot een handeling over te gaan. Hierbij gaat het om al de interactie met een organisatie voor-, tijdens- en na de handeling. De Customer Journey wordt ook wel de klantreis genoemd. Er kunnen diverse klantreizen aanwezig zijn die betrekking hebben op de verkoop- en serviceprocessen binnen een organisatie.
Customer Journey Canvas
Een krachtige tool die je helpt om een klantreis te visualiseren en betere klantreizen te ontwerpen. Lees hier meer over het Customer Journey Canvas.
Customer story
Het verhaal van de klant. Een customer story is een handig hulpmiddel om inzicht te verkrijgen in je (potentiële) klant.
D
Demo
Een demonstratie van je product of dienst. Een demo kan gebruikt worden om een concept bij beoogde klanten te valideren.
Disruptie
Disruptie is een plotse (technologische) vernieuwing die de bestaande markt helemaal overhoop haalt en ontwricht.
Divergeren
Divergeren gaat over verbreden en het creëren van keuzes. In het creatieve proces staat het vinden van zoveel mogelijk oplossingen voor het probleem centraal.
Directe concurrent
Een organisatie die in dezelfde doelmarkt actief is.
Doelgroep
De groep waar jij je op richt met je nieuwe product of dienst. Je moet deze groep goed in kaart brengen; op wie richt je jouw idee? Wat is hun behoefte? Hoe ga jij hun leven beter maken? Een goede keuze van je doelgroep vergroot de kans om succesvol te innoveren.
Innovatiewoordenboek deel 2
E
Empirisch onderzoek
Empirisch onderzoek houdt in dat de eigen waarnemingen verkregen uit interviews, experimenten (MVP) en testen gebruikt worden om conclusies te trekken.
Event tracking
Het onderzoeken van het gedrag van actieve gebruikers. Soms gedragen actieve gebruikers zich heel anders dan vooraf de bedoeling was. Zo begon YouTube als een videodating platform totdat de oprichters ontdekte dat er van het daten weinig te recht kwam en men vooral leuke filmpjes met elkaar deelde. Dit inzicht hielp ze om een pivot te maken naar een algemener videoplatform.
Exit strategy
De manier waarop een ondernemer of investeerder zijn of haar belang in de onderneming wil beëindigen, bijvoorbeeld door een ‘buy-out’ (verkoop van de onderneming) of een IPO. Een ‘exit strategie’ wordt meestal bedacht terwijl de onderneming nog groeit.
Experiment
Een experiment is een zorgvuldig opgezette en nauwkeurige observatie van een stukje werkelijkheid dat kan worden uitgevoerd om een hypothese te testen.
Explainer video
Een korte video waarin wordt uitgelegd wat jouw product/dienst doet en waarom mensen het moeten kopen. Vaak een eenvoudige animatie video met een lengte van maximaal 90 seconden.
F
Falen
De mindset om snel te leren. Hoe sneller je leert des te beter je innoveert.
FFF
Family, friends en fools.
First Mover Advantage (FMA)
Het voordeel van de eerste onderneming met een (nieuw) product of dienst voor een (nieuwe) markt. In de praktijk hoeft dit echter geen voordeel te zijn, omdat je vaak veel tijd, energie en geld moet investeren om klanten te overtuigen van jouw nieuwe product of dienst.
Freemium
Een veelgebruikte strategie om snel klanten of gebruikers te krijgen door een basis versie van een product gratis weg te geven.
G
Get out of the building!
Belangrijk is om naar buiten te gaan en echt te gaan leren en experimenteren met klanten.
Gevalideerd leren
Het proces van op empirische wijze aantonen dat een team waardevolle waarheden heeft ontdekt over de huidige en toekomstige vooruitzichten van een startup. Gevalideerd leren helpt een startup om te meten waar het zich bevindt en helpt om te leren hoe men van de werkelijkheid dichter bij de ideale situatie (een succesvolle onderneming) gebracht kan worden. Ook wel bekend als de
Feedbackcyclusloop (Build-Measure-Learn) van Eric Ries.
Growth Hacking
Growth hacking gaat om het stimuleren van een snelle groei met zeer snelle, cross-functionele experimenten. Het is een product- en data gedreven benadering waarbij er wordt gezocht naar de meest effectieve manier om bedrijven snel te laten groeien door productaanpassingen door te voeren, marketingexperimenten uit te voeren en slimme ‘’hacks’’ te ontdekken.
Growth-hacking proces
Het growth-hacking proces bestaat uit een viertal fasen: Analyze, ideate, prioritize & test.
Growth hacks
Slimme manieren om effectief te groeien waarbij resources zo effectief mogelijk worden ingezet.
Groeiaanjagers
De maatstaven binnen een bedrijf die op het moment het belangrijkst zijn om groei te bewerkstelligen.
Groeiformule
Een formule bestaande uit de belangrijkste groeiaanjagers van een bedrijf die bedrijven helpt om op de indicatoren die leiden tot groei te focussen.
Groeihypothesen
De hypothesen over hoe men denkt op een zo efficiënt mogelijke wijze groei te bewerkstelligen.
I
Impact-analyse
Een handig hulpmiddel om de kerntrends te beschrijven en inzicht te krijgen in de business model omgeving. De impact-analyse helpt om oppervlakkigheid te elimineren, inzicht te verkrijgen wat de impact van een trend is op de businesscase en om een acties vast te stellen.
Intrinsieke waarde
Een korte en krachtige formulering van de totale waarde van jouw aanbod.
Innovatie
Innovatie betekent letterlijk vernieuwing. Bij innovatie denkt men vaak aan het uitvinden van compleet nieuwe dingen, maar dat is een misvatting. Het gaat om differentiatie. Het gaat om vernieuwing creëren. Bestaande ideeën die in een andere context of op een nieuwe manier worden toegepast kunnen behoorlijk vernieuwend zijn.
Itereren
Iets proberen en continu kleine wijzigingen aanbrengen totdat iets (beter) werkt.
Key-metrics
De belangrijkste indicatoren die een startup vertellen hoe het presteert.
Klanttype-piramide
Een handige tool om verschillende klanttypes te identificeren en scherp te krijgen welke personen invloed uitoefenen op een aankoopproces. Lees hier meer over de klanttype-piramide.
Klantinzicht
Het begrijpen van klanten door daadwerkelijk meer inzicht te verkrijgen over drijfveren (motieven), waarden, behoeften, wensen, ergernissen, verwachtingen, gedrag en het proces dat de klant aflegt tijdens de klanttaak.
Klanttaken
De dingen die jouw klant doet waar jij met je propositie op in wilt spelen. Dit kunnen taken zijn, maar ook problemen die men probeert uit te voeren en behoeften waarin men probeert te voorzien.
Klantwaarde
Verschillende manieren waarop een bedrijf waarde kan creëren voor klanten. Er zijn de volgende soorten waarde te onderscheiden: functionele waarde, symbolische waarde, economische waarde, emotionele waarde en eindwaarde.
Kodak-moment
De situatie waarin een bedrijf de trends in de markt mist. Zo verloor Kodak haar dominante positie in de foto markt omdat zij de opkomst van de digitale camera onderschatte. Lees hier meer over het Kodak-moment.
L
Lean Startup
The Lean Startup provides a scientific approach to creating and managing startups and get a desired product to customers’ hands faster. Lees hier de blog Lean Startup in een notendop.
Leap of faith hypothesen
De meest riskante aannames van een startende onderneming: het succes van de gehele onderneming is afhankelijk van deze aannames.
Life Time Value
L.T.V. (Life Time Value) – Waarde die een klant oplevert gedurende de tijd dat hij/zij klant is.
M
Minimal Viable Product (MVP)
Een Minimal Viable Product is een minimale versie van een product of dienst. Het doel van een MVP is om de fundamentele hypothesen voor het bestaan van het bedrijf te toetsen.
Minimal Marketable Product (MMP)
Een Minimal Marketable Product (MMP) zijn de minimale (must-have) functionaliteiten die nodig zijn om aan de behoefte van de klant te voldoen en het product te lanceren. Een MMP richt zich echt alleen op de meest belangrijke features van het aanbod. Alles wat geen MUST-HAVE is wordt eruit verwijderd.
Minimal Viable test (MVT)
Een Minimal Viable Test is een minimaal experiment om een aanname te toetsen. Snelheid is hierbij belangrijker dan betrouwbaarheid. Split grote experimenten uit in kleinere deelexperimenten om de snelheid erin te houden. Zorg ervoor dat een experiment nooit langer dan 2 weken in beslag neemt!
Innovatiewoordenboek deel 3
N
Net Promotor Score (NPS)
De Net Promotor Score is niet alleen een handige tool die vaak door marketeers wordt gebruikt om klanttevredenheid te bepalen. Het is ook een uitstekende tool om je product-markt fit mee te onderzoeken.
O
Ondernemerschap
Ondernemerschap is het herkennen van kansen in de markt en het initiatief nemen om de waargenomen kansen na te jagen en te benutten door impact te realiseren.
Oplossingsinterviews
Het doel van oplossingsinterviews is op voorhand samen met klanten ontdekken welke oplossingsrichtingen en features klanten en/of gebruikers het meest aanspreken. Welke delen zijn het meest waardevol, welke minder en welke zaken missen. In een interview met klanten wordt er gesproken over gevonden problemen/behoeften en worden verschillende oplossingen getest. Ook worden er verschillende features per oplossing getoetst.
P
Paid engine
De betaalde methode. Het doel van paid engine is om nieuwe klanten binnen te halen voor minder geld dan ze uiteindelijk opleveren. Als er sprake is van een paid engine dan zou de focus moeten liggen op de return on marketing investment.
Persona
Een persona is een verpersoonlijking van een bestaande of potentiële klantgroep.
Een persona is een fictief karakter, dat staat voor een ‘echte’ klant. Een persona wordt levendig omschreven met een naam en een persoonlijke achtergrond. Daarnaast wordt de persona geladen met informatie over houding, opinie, gedrag en wensen en behoeften ten aanzien van een bepaald product of dienst. Een persona spreekt tot de verbeelding, leidt tot herkenning en kan hulp bieden bij marketingbeslissingen. Een persona wordt ook wel een customer archetype genoemd.
Pirate metrics
Het AARRR-framework, de belangrijkste startup-metrics. Dit worden ook wel pirate metrics genoemd omdat je als een piraat klinkt als je het hardop uitspreekt.
Pivot
Een verandering in één van de bouwstenen van het businessmodel die erop gericht is om een nieuwe, geheel andere hypothese over het product, het businessmodel of de groeimotor te testen.
Pijnpunten
Ergernissen die optreden bij het uitvoeren van de klanttaak. Denk hierbij aan ongewenste resultaten, problemen, kenmerken, hindernissen en risico’s.
Pijnverzachters:
De wijze waarop de producten en diensten de klantpijnpunten verzachten.
Pingen
Groei experimenten waarbij een startup aan het ontdekken is welke groei ideeën werken. Deze experimenten worden ook wel test to discover genoemd.
Product-markt fit
Er is sprake van een product-markt fit wanneer er bewezen kan worden dat de oplossing daadwerkelijk de pijn verzacht en voordeel levert voor de klant (Osterwalder, 2014).
Productniveau ’s
De verschillende niveaus waarop een bedrijf waarde kan creëren voor klanten. Het basisproduct (kernproduct of dienst), het serviceproduct (extra diensten rondom aanschaf, levering en gebruik van het product) en het relationele product (betrokkenheid van de klant bij het bedrijf en het dienstverleningsproces).
Proof of concept
Het bewijs dat de haalbaarheid van je concept laat zien. Er is sprake van een proof of concept wanneer er bewezen is dat het product echt toegevoegde waarde levert voor klanten (Schevernels, 2016).
Probleem
Het relevante probleem/de behoefte die een klant heeft waar jij als bedrijf een passende oplossing voor voortbrengt.
Probleem-interviews
Een semi-gestructureerd diepte-interview waarbij het leren van klanten centraal staat.
R
Retentiecurve-interviews
Een goede manier om te ontdekken waarom mensen wel of niet terugkomen bij jouw aanbod. Maak twee groepen: Klanten met retentie en klanten zonder retentie. Interview een aantal klanten uit beide groepen en vergelijk de groepen met elkaar. Doe op deze manier nieuwe waardevolle inzichten op.
Return on investment (ROI)
Return on investment geeft het rendement op een investering aan.
Return on Marketing-investment (ROM)
Return on investment geeft het rendement op investeringen in marketingdoeleinden aan.
S
Schaalbaar
Betekenis afhankelijk van de context. Aantonen dat het bedrijfsidee door een groot aantal klanten gebruikt kan worden (opschalen) zonder dat er zich knelpunten voordoen (Coelman, 2014).
Sean Ellis Test
Een simpele snelle test waarmee een startup kan bepalen of er een productmarktfit gevonden is. De belangrijkste vraag: Hoe teleurgesteld zou je zijn als dit product morgen niet meer zou bestaan? Deze test is bedacht door Sean Ellis, de grondlegger van de Growth Hacking methode.
SPA-canvas
Het SPA-canvas is een tool die helpt om in een vroege fase van een bedrijf een indicatie te krijgen van de aantrekkelijkheid van de gevormde segmenten.
Startbaan
De startbaan is de tijd die een startup heeft totdat het geld (budget) op is. De startbaan is een vergelijking tussen een startup en een vliegtuig op de startbaan die op wil stijgen. De lengte van de startbaan staat symbool voor de tijd die nodig is om de lucht in te gaan. Lukt dit niet dan is het einde oefening en crasht het vliegtuig. De startbaan wordt ook wel cashburn-rate genoemd. De startbaan kan verlengd worden door de kosten te verlagen of door extra middelen aan te trekken.
Startup
Een startup is een tijdelijke organisatie ontworpen om een herhaalbaar en schaalbaar businessmodel te vinden.
Sociale innovatie
Sociale innovatie omvat vernieuwende benaderingen van hoe een gemeenschap omgaat met uiteenlopende situaties. Dit kan variëren van grote uitdagingen zoals armoede, ongelijkheid en klimaatproblemen tot meer alledaagse aspecten, zoals het aanmoedigen van duurzaam gedrag.
Innovatiewoordenboek deel 4
T
Testcard
Hulpmiddel om een goed experiment op te zetten waarmee een startup in staat is om een aanname te testen.
Time-to-market
De tijd die je nodig hebt om een product te ontwerpen, totdat je het op de markt brengt.
Trend
Een trend is een koers die zich gedurende een langere periode in een bepaalde duidelijke richting beweegt. Een trend kan naar veel verschillende onderwerpen verwijzen (Ensie.nl, 2017).
U
Unfair advantage
Een Unfair Advantage geeft jou, zoals de naam al zegt, een oneerlijk voordeel ten opzichte van je concurrenten: iets dat zij niet hebben of weten.
Unique Value propositie
De unieke waardepropositie die daadwerkelijk onderscheidend is van de propositie van de andere spelers in de markt.
V
Valideren
Valideren betekent simpelweg bewijsmateriaal vinden om je aannames te checken. Eén van de belangrijkste redenen voor het mislukken van startups is onvoldoende of verkeerd valideren.
Value Proposition
Zie waardepropositie.
Verspilling
Elke menselijke activiteit die middelen verbruikt, maar geen waarde creëert.
Viral-engine
Viral engine gaat over het groeien door bestaande klanten zoveel mogelijk nieuwe klanten op te laten leveren. Als er sprake is van een viral engine dan zou de focus moeten liggen op de virale coëfficiënt.
Vroegtijdige optimalisatie
Een grote valkuil van startups waarbij een startup wil versnellen op basis van een plan waarbij er nog geen duidelijke productmarktfit is aangetoond. Dit zorgt ervoor dat de startup alleen maar verder van het doel raakt.
W
Waarde (Context afhankelijk)
De tastbare en niet-tastbare voordelen van een product of dienst.
Waardecreatie
Er is sprake van waardecreatie als de producten of diensten van een onderneming tegemoet komen aan de behoeften en wensen van de klant.
Waardepropositie
Beschrijft de toegevoegde waarde op de markt. De waardepropositie is een concrete uitwerking van de gekozen positionering waarmee de ondernemer klanten (binnen de gekozen doelmarkt en doelgroep) voor zijn aanbod probeert te winnen. Een waardepropositie speelt in op de behoeften van specifieke doelmarkten en gaat dieper in op de unieke waarden en prioriteiten van elke afzonderlijke doelmarkt.
Waarde Propositie Canvas
Het Waarde Propositie Canvas is een belangrijke tool voor de ontwikkeling van producten en diensten. Het model helpt om de waardeproposities zichtbaar en tastbaar te maken en om het aanbod (de propositie) beter aan te laten sluiten bij de wensen van klanten en gebruikers.
Waardemap
Het linker gedeelte van het Waarde Propositie Canvas, waar je het aanbod, de pijnverzachters en voordeelverschaffers beschrijft.
Waterfall model
Waterfall is een lineaire benadering om een product te ontwikkelen. Dat wil zeggen dat een project in fasen wordt opgedeeld en de fasen volgordelijk worden uitgevoerd. Men gaat pas verder naar de volgende fase wanneer de voorgaande fase afgerond.
Mist er volgens jou nog een belangrijke innovatieterm in het innovatiewoordenboek?
Of wellicht heb je een betere omschrijving? Stuur een mailtje en wie weet voeg ik hem toe!