Tool: Business Model Patronen
Patronen vormen een krachtig wapen om je businessmodel te innoveren. Bij het toepassen van Business Model Patronen maak je gebruik van bewezen elementen uit succesvolle businessmodellen om nieuwe businessmodellen te ontwerpen. Een gegarandeerde boost voor je business!

Download hier een gratis snippet van het framework: Business Model Patronen.
Uitleg Business Model Patronen
Dit zijn businessmodel-kaarten. Op een businessmodel-kaart wordt een uniek & succesvol businessmodel-patroon behandeld. Een businessmodel-patroon is een veel voorkomend kenmerk, rangschikking van bouwstenen of gedraging in het businessmodel van een organisatie. Een businessmodel-kaart bestaat uit de volgende onderdelen:
- Uitleg
- Voorbeelden
- Triggerquestions.
Triggerquestions zijn hulpvragen die helpen om inspiratie op te doen en nieuwe ideeën te bedenken waarmee je jouw businessmodel kunt verbeteren.
Voorbeeld: Businessmodel-kaart

Het ontwerpen van nieuwe businessmodellen met behulp van patronen is mijn specialisme. Mijn obsessie voor business model innovatie heeft ervoor gezorgd dat ik meer dan 200 bewezen patronen heb verzameld die jou helpen om je business te versnellen. Dit heeft zich vertaald in het boek: Business Model Patronen en deze workshoptool.
Voordelen
- 90% van de succesvolle business model innovaties zijn gebaseerd op patronen die gekopieerd zijn uit een andere branche, opnieuw gedefinieerd zijn of een combinatie van beide (onderzoek).
- Een handig en compleet receptenboekje met bewezen-patronen die je helpen om nieuwe baanbrekende businessmodellen te ontwikkelen.
- Helpt om buiten de kaders en regels van je industrie te kijken.
Voorbereiding
Formeer een gedreven team om samen te brainstormen. Idealiter betrek je ook mensen van binnen en buiten de bedrijfstak bij de sessie. ”Frisse” blikken zorgen vaak voor nieuwe verrassende inzichten. Regel verder voldoende stiften, flipovervellen en post-its. Zorg er ook voor dat er een opgeladen laptop klaarstaat om achtergrondinformatie op te zoeken als dit nodig blijkt. Zorg verder voor een inspirerende omgeving, dus geen vergaderzaal en reserveer 60 minuten tijd.
Als je de verschillende businessmodel-patronen aan het bestuderen bent zal je al snel ontdekken dat er te veel waardevolle patronen zijn om in één sessie te behandelen. Daarom adviseer ik om meerdere sessies in te plannen.
Stappen
1. Bepaal de aanpak
Je kunt de businessmodel-kaarten op drie manieren toepassen. Je kan de verschillende patronen willekeurig toepassen of werken volgens het gelijkenis- of het confrontatieprincipe. De verschillende toepassingsmogelijkheden kunnen ook door elkaar gebruikt worden. Lees hier mijn blog over de verschillende toepassingsmogelijkheden.
2. Kies de patronen die gedurende de workshop gebruikt worden
Laat ieder teamlid de verschillende business model patronen bestuderen. Op basis van de gekozen benadering maak je een keuze uit patronen die je wil gebruiken. Idealiter ga je aan de slag met 8-10 patronen per keer.

3. Start met brainstormen en creëer zoveel mogelijk volume
Nu is het tijd om te vlammen. Echt divergeren en een enorm cluster aan mogelijkheden creëren is een must om resultaat te boeken. Hier gaat het vaak mis. De facilitator vervult hier een belangrijke rol. Die moet het team blijven boosten om buiten de gebaande kaders te denken en verder te gaan dan de fase waarin alleen de ideeën gespuid worden die als eerst bij de verschillende teamleden in het hoofd opkomen.

4. Capture learnings en insights
Vat de belangrijkste inzichten samen en laat de verschillende teams even kort hun belangrijkste inzichten delen in de groep. Markeer de belangrijkste clusters van inzichten en leg de output vast. Zorg dat alles zorgvuldig wordt vastgelegd met behulp van foto’s en voorkom dat er waardevolle ideeën verloren gaan. Hang de verschillende flipovers op een zichtbare plek op kantoor. Zo kan iedereen ernaar kijken en aanvullen.

Vervolgstappen
Ideeën vormen de raketbrandstof van iedere onderneming. Het is belangrijk om regelmatig nieuwe ideeën op te doen om verbetermogelijkheden voor het bedrijf te ontdekken. Wij adviseren om dit soort strategische sessies als een routine in de organisatie te integreren. Plan vaste momenten om nieuwe strategische opties te creëren. Zo voorkom je om opgeslokt te worden door de waan van de dag en ben je continu bezig met het ontwerpen van de toekomst van je bedrijf.

”Business Model Innovation is about doing”
Naast het ontwerpen is het cruciaal om daadwerkelijk vervolgstappen te ondernemen. Doe je niks met de gouden inzichten uit deze sessies, dan blijft het resultaat 0. Integreer de inzichten in prototypen van businessmodellen en ga ze testen. Hoe geniaal een idee op voorhand lijkt, wees je ervan bewust dat ieder idee waardeloos is, tot het moment dat deze op de juiste manier getest is.
Wil je direct goed van start gaan?
Business model innovatie is mijn expertise. Ik help je graag om de shift te maken van het huidige- naar een winnend businessmodel. Neem contact op om kennis te maken.