Innovatietools: Gebruik het juiste gereedschap om de klus te klaren (innovatie toolkit)
Op mijn 15e was ik met mijn opa aan het klussen. Mijn opa had een grote berg gereedschap en leerde mij dat het voor iedere klus cruciaal is om het juiste en goed gereedschap te gebruiken. Slecht gereedschap zorgt ervoor dat er dingen mislukken. Probeer maar eens een schroef in de muur te krijgen met een hamer of een massief ijzeren balk door te zagen met een handzaag. Tijdens mijn studententijd, kwam ik tot het inzicht dat dit eigenlijk ook het geval is met de tools en de modellen die je in kan zetten voor een onderneming. Sommige tools zijn waardevol voor bedrijven die zich focussen op het uitvoeren van een bewezen businessmodel, maar zijn vaak waardeloos bij innovatie. In deze blog sta ik stil bij het belang van het gebruik van de juiste innovatietools, ook wel mijn innovatie toolkit genoemd.
Executie vs exploratie | De situatie vergt andere innovatietools
Wanneer je je bezighoudt met business model innovatie dan moet je je ervan bewust zijn dat de kerntaak anders is dan de situatie waarbij je een werkend businessmodel aan het uitvoeren bent. De focus ligt op exploratie: Het zoeken naar een beter businessmodel.
Wanneer je zoekt naar een nieuw businessmodel dan verkeer je je in die zoektocht in een situatie van extreme onzekerheid. De plannen en strategische opties zijn namelijk gebaseerd op aannames. De aannames moeten getest worden en de businessmodellen moeten doorontwikkeld worden om kansrijk te kunnen zijn.
Innovatie en grote ingewikkelde plannen zijn vaak een mismatch
Het is onverstandig om in een business model innovatie traject te werken met grote ingewikkelde plannen. De kans is namelijk erg groot dat er fundamentele onderdelen van het plan niet blijken te kloppen en dan blijft er van het plan niks over. De tools op deze website zijn gebaseerd op toonaangevende methoden zoals Lean Startup, Business Model Generation, Design Thinking & Growth hacking. Dit is een andere manier van werken dan veel mensen gewend zijn. In plaats van grote ingewikkelde plannen werk je met canvassen, onepagers, snelle prototypes (MVP’s) en andere praktische innovatietools.
De essentie van de innovatie toolkit
Al de nieuwe concepten die er bedacht worden in een innovatietraject zijn gebaseerd op aannames. De meest riskante aannames moeten getest worden door het concept in een zo vroeg mogelijk stadia voor de leeuwen te werpen. Dit doe je niet binnen de muren van het gebouw, maar door veel snelle experimenten te runnen bij potentiële klanten. Oftewel: Get Out Of The Building.
Agile development staat centraal bij het (door)ontwikkelen van het aanbod. Middels Minimum Viable Products (MVP) valideer je aannames en probeer je zo snel mogelijk te leren wat er gemaakt moet worden. Ook probeer je Early Evangelisten te identificeren en currency te vergaren bij potentiële klanten om zo risico’s te reduceren.
Van de eerste MVP probeer je zo snel mogelijk naar een Minimal Marketable Product (MMP) te komen. Dit is de meest minimale versie die te vermarkten is en deze versie is goed genoeg om de ‘’eerste’’ markt te bedienen. Door snel te lanceren ontdek je of het je met het aanbod lukt om daadwerkelijk waarde te creëren voor klanten. Vanaf de MMP ontwikkel je het aanbod en het businessmodel continu door. Dit doe je net zo lang totdat er iets gevonden is dat werkt. Hierbij werk je kort cyclisch, voer je steeds iteraties door en probeer je de shift te maken van plan A naar een beter plan. Dit noemen we ook wel Build-Measure-Learn.
4 innovatietools die helpen om je businessmodel te verbeteren
I. Business Model Canvas | Innovatie toolkit
De eerste innovatietool die ik wil introduceren is het Business Model Canvas. Het Business Model Canvas is door Alexander Osterwalder (2010) bedacht en is een visueel overzicht waarbij de belangrijke componenten van een onderneming beschreven zijn op 1 pagina. Het canvas weergeeft hoe een organisatie waarde creëert, levert en te gelde maakt. Het Business Model Canvas helpt om jouw business op een transparante en overzichtelijke manier in kaart te brengen.
Meer informatie over het Business Model Canvas vind je hier.
II. Waarde Propositie Canvas | Innovatie toolkit
De tweede tool die ik aanbeveel is het Waarde Propositie Canvas. Met deze tool zoom je in op 2 bouwstenen van het Business Model Canvas: Het klantsegment en de waardeproposities. Ook het Waarde Propositie Canvas is bedacht door Alexander Osterwalder. Het Waarde Propositie Canvas helpt om producten & diensten te creëren waar klanten echt op zitten te wachten. Ook helpt het om messcherpe proposities te creëren waarmee klanten overtuigd worden om voor jouw aanbod te kiezen.
Meer informatie over het Waarde Propositie Canvas vind je hier.
III. Context Canvas | Innovatie toolkit
De derde innovatietool is het Context Canvas. Deze tool helpt je om de overkoepelende context van je organisatie te begrijpen. De context heeft een grote invloed op alles wat een organisatie doet. Het businessmodel van een bedrijf dient afgestemd zijn op de omgevingsfactoren. Het Context Canvas is bedacht door innovatiebureau The Grove International.
Meer informatie over het Context Map Canvas kan je hier vinden.
IV. Business Model Hacking | Innovatie toolkit
De innovatiemethode die ontwikkeld heb. Het is een praktische en krachtige aanpak om nieuwe businessmodellen te ontwikkelen of bestaande te versterken. De kern van de methode is: probeer niet zelf het wiel uit te vinden, maar maak slim gebruik van elementen uit succesvolle businessmodellen om te brainstormen. Dat deze aanpak veel potentie heeft blijkt: Onderzoek van de St. Gallen Universiteit toont aan dat de meeste ”nieuwe” businessmodellen helemaal niet zo nieuw zijn als we aanvankelijk denken. 90% van de nieuwe businessmodellen van de afgelopen 50 jaar zijn recombinant innovations. Ze zijn creatieve kopieën van patronen die zich eerder lieten zien in succesvolle businessmodellen van andere bedrijven. Meer over Business Model Hacking vind je hier.
Wil jij met krachtige innovatietools leren werken?
Maak gebruik van een handig overzicht van de tools: www.leanstarten.nl. Of overweeg je te laten helpen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.