De impact analyse
Als ondernemer is het cruciaal om inzicht te verkrijgen in de trends die zich afspelen in de Business Model Omgeving. De trends die zich afspelen in de omgeving vormen namelijk de basis van kansen en bedreigingen voor de onderneming. Het probleem is echter dat het begrijpen van de trends in de omgeving vaak te oppervlakkig gebeurt en de vertaalslag mist van wat een trend voor impact heeft op het bedrijf. De impact analyse brengt daar verandering in.
Download de impact-analyse hier.
Uitleg impact analyse
Dit is de impact analyse. De impact analyse, van Wouter de Vries (jr) is een eenvoudige, maar krachtige manier om de invloed van een trend op jouw businesscase te bepalen. Een valkuil bij onderzoek naar trends is dat het veel te vaag en algemeen blijft. De impact analyse helpt om oppervlakkigheid te elimineren en te bepalen wat de invloed is van de trend op jouw businesscase.
Voordelen
- Helpt om de verdieping te zoeken en te ontdekken wat de impact is van een trend op je bedrijf
- De impact analyse helpt om juiste vervolgacties te definiëren op basis van de waargenomen trends
- Helpt om waardevolle inzichten op te doen om je businessmodel te versterken
Voorbereiding
Voordat je aan de slag gaat met de impact analyse is het aan te raden om onderzoek gedaan te hebben naar de Business Model Omgeving. Er wordt aangeraden om een interactieve schets van de omgeving gemaakt te hebben met behulp van het Context Canvas en nader marktonderzoek verricht te hebben naar trends.
Stappen
Onderstaand de 5 stappen die je doorloopt bij het uitvoeren van de impact analyse. De toepassing van deze techniek is toegelicht met een voorbeeld van een universeel autobedrijf.
I. Benoem de trend
Wat zijn de belangrijkste trends in de overkoepelende omgeving? Welke ontwikkelingen zijn er gaande op demografisch-, economisch-, sociaal-, technologisch-, ecologisch- en politiek vlak?
Voorbeeld: De opkomst van de elektrische auto.
II. Kwantificeer de trend
In welke omvang komt de trend voor? Kwantificeer de trends door er cijfers aan te koppelen. Probeer data te vinden van meerdere jaren om inzicht te verkrijgen in de ontwikkeling van een trend.
Voorbeeld: Ontwikkeling aantal elektrische auto’s in Nederland
Jaar | PHEV (Plug-in-hybride) | FEC (Volledig elektrisch) |
2016 | 76,269 | 9,962 |
2017 | 95,725 | 13,709 |
2018 | 97,265 | 21,842 |
2019 | 93,918 | 44,678 |
2020 | 98.660 | 119.229 |
III. Maak een scenario
Hoe gaat de trend zich komende 3 jaar ontwikkelen? En komende 5 en 10 jaar? Eventueel uitgewerkt in scenario’s (Pessimistisch, optimistisch en neutraal)
Voorbeeld: Toekomstprognose elektrische auto’s in Nederland
Jaar | PHEV (Plug-in-hybride) | FEC (Volledig elektrisch) |
2023 | 115.000 | 400.000 |
2025 | 120.000 | 1.000.000 |
2030 | 150.000 | 3.500.000 |
Toelichting: Het aantal plug-in hybrides zal vermoedelijk minder snel groeien of wellicht zelf dalen. Fiscaal gezien is de plug-in hybride niet langer voordeliger dan een benzine- of dieselauto. Volledig elektrische voertuigen zullen snel blijven groeien, mede door de komst van steeds betere batterijtechnologie.
IV. Ga WOK-ken
Wat zijn de gevolgen op de winst, omzet en kosten van het bedrijf/bedrijfsidee? Kan je dit niet inschatten, dan begrijp je de omgeving onvoldoende.
Voorbeeld: De impact op het huidige businessmodel is als volgt: Winst omlaag, omzet omlaag, kosten omhoog.
Toelichting: De elektrische auto heeft minder bewegende delen en hierdoor een lagere onderhoudsbehoefte. In het huidige businessmodel wordt de meeste winst gemaakt in de aftersales.
Het omzetvolume in de branche zal naar verwachting binnen 15 jaar met 20% dalen en dat gaat ieder autobedrijf voelen. Kosten zullen toenemen omdat het bedrijf op het moment niet ingericht is om te werken aan elektrische auto’s. Er dient speciaal gereedschap aangeschaft te worden en de monteurs moeten opgeleid en gecertificeerd worden om aan elektrische auto’s te mogen werken. Dit vraagt om kapitaalintensieve investeringen.
V. Bepaal de impact
Is de impact dusdanig dat actie wenselijk is? Heeft de trend invloed op je Business Model Canvas of Waarde Propositie Canvas? En wat ga je dan doen?
Voorbeeld: De impact op het huidige businessmodel is enorm, actie is wenselijk om het bestaansrecht van het bedrijf in de toekomst te waarborgen.
Om voorbereid te zijn op de transitie naar elektrische mobiliteit gaan wij 2 van onze bruggen inrichten om te werken aan elektrische auto’s. Er worden 4 monteurs opgeleid en gecertificeerd om aan elektrische auto’s te werken en er wordt een taskforce opgericht die zich komende maanden bezig gaat houden met het ontwerpen van nieuwe toekomstbestendige businessmodellen voor ons bedrijf.
Wil jij de impact van de omgeving op je businessmodel begrijpen?
Ga dan aan de slag met het Context Canvas en de Impact-analyse. Pas de tools toe en krijg inzicht in de overkoepelende context van je bedrijf.