De eikeltest: Spar met een eikel
Bij de start van je bedrijf ben je geneigd feedback te vragen bij familie & vrienden of andere gelijkgestemden die je willen aanmoedigen door positieve feedback te geven op je startupidee. Positieve energie en steun heb je nodig, maar soms kan deze feedback je juist verder van je doel brengen. Soms heb je juist iemand nodig die helemaal niet zo enthousiast is over je idee en je rotvragen stelt: De eikeltest. Die rotvragen, zijn niet altijd leuk maar helpen je wel om scherp te stellen en nieuwe waardevolle inzichten op te doen.
Download de eikeltest hier.
Uitleg eikeltest
De ‘’Spar met een eikel-test’’ komt uit de koker van ikgastarten van de Rabobank. De essentie van de eikeltest is om met een tegenpool te sparren die je een aantal rotvragen stelt. In deze blog onze versie van deze test voorzien van 15 vragen die wij relevant achten om te stellen bij een vroege fase idee.
Voordelen
- Doe nieuwe verrassende inzichten op over je bedrijfsidee
- Krijg snel inzicht in hoe goed het startupidee echt is
- Ontmoet potentiële kandidaten voor je ‘’advisory board’’.
Voorbereiding
Werk je bedrijfsidee kort en krachtig uit in de vorm van een korte presentatie, een ondersteunend plaatje of een eenvoudig prototype.
Stappen
1. Stel een lijst op met mensen om te benaderen
Maak een lijst met mensen die je gaat benaderen om mee te sparren. Het is belangrijk om juist de mensen op te schrijven die kritisch kunnen doorvragen en die als ondernemer ‘’met de voeten in de klei staan’’. Zorg ervoor dat er minimaal 5 mensen op je lijstje staan.
2. Benader de kritische ‘’eikels op je lijst’’
Pak de telefoon op en bel de mensen die op je lijstje staan op. Een berichtje sturen via LinkedIn, Whatsapp of een mailtje kan natuurlijk ook.
3. Spar over je bedrijfsidee en spits je oren
”Wie wil leren, moet luisteren’’. Leg de gesprekspartner uit wat je wil bereiken met de eikeltest en geef aan dat ze geen ‘’blad voor de mond’’ moeten nemen. Maak aantekeningen in een notitieboekje zodat de details van het gesprek niet verloren gaan.
4. Verwerk de inzichten
Zorg dat je met meerdere ‘’eikels’’ hebt gesproken. Scherp je idee aan op basis van feedback en de inzichten die je hebt opgedaan gedurende de eikeltest.
Vervolgstappen
Nadat het idee kritisch tegen het licht is gehouden is het tijd om een belangrijke beslissing te maken: Is het de moeite waard om het idee verder uit te werken? Als het antwoord op deze vraag volmondig ‘’ja’’ is dan is het tijd om het idee verder te concretiseren. Gebruik tools zoals een Persona, een Customer story, een Klanttype-piramide, een Waarde Propositie Canvas en het Business Model Canvas om het idee verder te concretiseren en te transformeren naar een businessconcept.
Ben jij klaar om je business te versnellen?
Ga aan de slag met de innovatietools op deze website en maak van je idee werkelijkheid.