Een workshop business model innovatie is slechts 5% van het totale innovatieproces
“Innovatieworkshop? Je bedoelt zo’n post-it sessie? Waarbij we de muren vol hangen met flipovers met geeltjes, gaan rondstrooien met ‘hippe’ containerbegrippen en echt ‘Out of the box’ gaan denken. Nee, dank je! Daar geloof ik niet zo in. Even terugblikkend op een gesprek die ik een paar weken geleden had met een zakenrelatie. Waar komt deze weerstand vandaag? Na wat doorvragen werd mij duidelijk waar de ‘angel’ zat bij mijn gesprekspartner, namelijk: Teleurstellende ervaringen uit het verleden.
Zomaar post-its plakken en ideeën spuien waar vervolgens niks mee word gedaan is zonde van je tijd
Workshops, hackathons of andere creatieve sessies vol met nieuwe ideeën, waar vervolgens niets mee wordt gedaan. Dat is inderdaad zonde van je tijd en daarbij werkt dat ook niet bepaald motiverend. Als de nieuwe frisse ideeën naderhand van tafel worden geschoven of blijven liggen dan heb je een belangrijk ding niet begrepen: Als je niet doorpakt is het resultaat nul.
Een innovatieworkshop is geen op zichzelf staand ding. Het is de start van een proces, waarin ideeën worden gegenereerd waar je bedrijf mee verder kan. Of het nou gaat om een sessie waarin nieuwe businessmodellen bedacht worden of een sessie die in het teken staat van het bedenken van nieuwe productvariaties. Doorpakken na een innovatieworkshop is cruciaal om ook echt resultaat te boeken.
Het door ontwikkelen van ideeën, dat is het punt waar doorbraken gerealiseerd worden
Houd in je achterhoofd: een innovatieworkshop beslaat slechts 5% van het gehele innovatieproces. Het valideren, bijstellen en door ontwikkelen van de gecreëerde concepten vergt de meeste inspanningen. En dat is ook het punt ‘Where the magic happened’. Ieder idee hoe veelbelovend het ook klinkt is waardeloos tot het moment dat het op de juiste manier getest is. Dit geld helemaal wanneer je je bezig houdt met business model innovatie. Vaak zijn er meerdere iteraties op het oorspronkelijke businessmodel nodig om uiteindelijk een echte doorbraak te vinden.
Een workshop business model innovatie is de start van iets moois
Benader een workshop business model innovatie daarom absoluut niet als een training waarin uitsluitend kennis wordt overgedragen. Het is de start van iets moois: van een traject waarin ideeën tot leven komen! Kijk verder dan alleen een workshop, kijk naar het gehele proces. Zorg voor een goede opvolging van iedere sessie in een innovatietraject. Stel voldoende middelen ter beschikking en zorg voor een budget voor een soepel pilotproject.
Wil je nieuwe strategische opties ontdekken die jouw bedrijf verder helpen?
Wil je niet in de ideefase blijven hangen. Neem dan nu contact op om kennis te maken en te ontdekken hoe ik je kan helpen.