Cover Story Canvas
Wat is de ideale toekomst? Stel je eens voor, dat jouw bedrijf de show steelt en pronkt op de voorkant van een tijdschrift! Wat wil je dat er over jouw bedrijf geschreven wordt? Het Cover Story Canvas helpt je om je visie visueel en tastbaar te maken.
Download het Cover Story Canvas: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg Cover Story Canvas
Dit is het Cover Story Canvas. Als je nadenkt over de toekomst van je bedrijf dan moet je jezelf twee cruciale vragen stellen: Waarom doe je wat je doet? En welke impact wil je uiteindelijk realiseren? Dit is voor veel ondernemers lastig. Het Cover Story Canvas stelt je in staat om het toekomstbeeld over je bedrijf visueel en tastbaar te maken. Dit is een belangrijke stap: Als je niet weet waar je heen wil, weet je ook niet of je goed op weg bent. Het Cover Story Canvas is bedacht door David Sibbet van the Grove International, een visionair op het gebied van visueel werken in bedrijfskundige context.
Voordelen
- Inspiratie om samen met je team de toekomst in te kijken
- Helpt om een punt op de horizon te zetten en een start te maken met het verder uitdenken van je bedrijfsvisie
- Boost teamspirit
Voorbereiding
Print het Cover Story Canvas uit op een groot formaat en plak het op de muur. Pak je stiften en post-its en zorg dat je een stapel kranten en tijdschriften op tafel hebt liggen die je inspireren. Zorg voor een creatieve sfeer en een inspirerende ruimte. Reserveer 45 minuten tijd, zonder afleidingen.
Stappen
1. Bestudeer het Cover Story Canvas en vul het in
Doorloop de verschillende onderdelen op het Cover Story Canvas en vul onderstaande onderdelen samen met het team in.
I. Tijdschriftcover
Stel een publicatiedatum vast. Als je het Cover Story Canvas gaat invullen stel dan vast wanneer het artikel in het tijdschrift verschijnt. Bijvoorbeeld: 2025. Bespreek vervolgens met je team waar het artikel terecht komt. Is het de Volkskrant, het Financieel Dagblad of het Quote 500 magazine? Schrijf de naam van de krant of tijdschrift boven aan de cover. Nu is het tijd om de creativiteit helemaal te laten gaan. Teken de cover en knip en plak delen uit de tijdschriften om ervoor te zorgen dat de cover er ook echt uitspringt.
II. Grote koppen
Wat is de reden dat je op de cover terecht komt? Waar gaat het artikel over? Welke informatie staat er op de grote koppen?
III. Het interview
Wie wordt er geïnterviewd? Is het de eigenaar van het bedrijf? Een medewerker? Of is het iemand buiten de organisatie zoals een klant of een branche-expert? Waar gaat het interview over? Welke vragen worden gesteld? Hoe worden die beantwoord?
IV. Conclusie
Wat is de essentie? Welk resultaat is er gerealiseerd volgens het artikel?
V. Quotes
Voeg quotes toe uit het artikel. Welke dingen zeggen anderen over je bedrijf? Wat zeggen experts? Hoe zal de concurrentie reageren?
VI. Twitter
Voeg tweets toe van andere mensen die het artikel gelezen hebben en die worden gedeeld. Welke tweets worden er door anderen de wereld in geslingerd? Wat zou Donald Trump tweeten?
VII. Instagram foto’s
Maak het verhaal af door foto’s toe te voegen van de reis. Gebruik je creativiteit! Knip, plak of teken de foto’s die na aanleiding van het artikel gedeeld worden op Instagram.
2. Review
Als je het canvas hebt ingevuld doe dan even een stapje terug en probeer samen met je team te begrijpen welke strategische keuzes je hebt gemaakt. Willen jullie veel geld verdienen of juist een bepaalde maatschappelijke impact maken? Probeer op basis van de inzichten de stip op de horizon vast te stellen. Maak een foto van het Cover Story Canvas om het werk vast te leggen en deel het verhaal met andere betrokkenen.
Vervolgstappen
Maak je visie nu concreet door het Vision Canvas toe te passen.
Wil je richting geven aan je organisatie?
Ga aan de slag met de tool en verduidelijk wat je wil bereiken.