Context Canvas (Uitleg + template)
Een nieuwe week, een nieuwe blog. Deze keer uitleg van het Context Canvas (+template). Als organisatie moet je je omgeving kennen. We leven in de 21e eeuw waarbij de context erg dynamisch is en constant verandert. Je moet flexibel en wendbaar zijn en anticiperen op de omgevingsfactoren die impact hebben op je business.
It’s not the strongest, but the most adaptable that survives – Charles Darwin
Het is belangrijk om regelmatig even een stap achteruit te doen en te kijken naar de omgevingsfactoren. Hierbij gaat het niet om het schrijven van dikke rapporten, maar om identificeren en onderzoeken van de belangrijkste factoren.
Download het Context Canvas template: Powerpoint (invulformat), A1 of A0.
Uitleg Context Canvas
Dit is het Context Canvas. De kracht van deze tool is dat het helpt om de overkoepelende context van jouw bedrijf te schetsen. Het Context Canvas template vul je niet alleen in achter de computer, maar samen met een groep dedicated mensen in een interactieve en energieke sessie. Het vormt een sterke basis om in een later stadium marktonderzoek te verrichten.
Voordelen
- Geeft inzicht in de overkoepelende context van jouw organisatie
- Helpt om omgevingsfactoren buiten de grens van jouw industrie te ontdekken die een impact zullen hebben op jouw business
- Geeft inzicht in de belangrijkste kansen en bedreigingen in de omgeving te identificeren
Voorbereiding
Om het maximale uit het Context Canvas te halen, kun je het team het beste opdelen in kleinere groepen. Laat ieder team zich focussen op enkele buildingblocks van het canvas. Probeer gevarieerde groepen samen te stellen van 3-5 mensen en laat je helpen door ”outsiders” van binnen en buiten je bedrijf. Hoe meer verschillende ‘’point of views’’ er bij elkaar gebracht worden hoe beter de inzichten zullen zijn. Print het Context Canvas template uit op een groot formaat en plak het op de muur. Pak je stiften en post-its erbij. Regel een comfortabele omgeving en reserveer 45 minuten tijd, zonder afleidingen.
Stappen
1. Bepaal de verschillende scopes
Bij het toepassen van het Context Canvas is het belangrijk om verder te denken dan de grenzen van je organisatie. Kijk over de grenzen van je product en organisatie om echt inzicht te krijgen in de overkoepelende context. Probeer door verschillende ‘’brillen’’ naar de context te kijken.
Wil je een nieuwe elektrische auto op de markt brengen? Kijk dan ook naar de gehele autobranche en naar de ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit.
2. Ga aan de slag met het Context Canvas
Start met brainstormen. Schrijf de belangrijkste bevindingen op post-its en plak ze op het canvas. Pas verschillende technieken toe. Begin bijvoorbeeld eerst kort met brainwriting en voer pas daarna de discussie en vul elkaar aan.
I. Jouw bedrijf
Het startpunt is je bedrijf, daarom staat dat in het midden van het canvas afgebeeld.
II. Demografische trends
Demografie is de wetenschap die zich bezighoudt met onderzoek naar de omvang en samenstellingen van de bevolking en hiermee samenhangende ontwikkelingen.
- Welke demografische trends zijn er waar te nemen?
III. Regels & voorschriften
Regels en voorschriften, ieder bedrijf heeft ermee te maken.
- Welke veranderingen gaan eraan komen op het gebied van beleid, regels en voorschriften?
IV. Economie & omgeving
- Wat is voor jou belangrijk in het economische klimaat?
- Welke ontwikkelingen in de omgeving zijn belangrijk?
V. Concurrentie
Jouw bedrijf is niet de enige die klanten wil verleiden om producten & diensten te kopen. Inzicht in de verschillende spelers op de markt is relevant voor iedere onderneming.
- Wat zijn belangrijke concurrenten?
- Zijn er nieuwkomers uit onverwachte hoek?
- Wat zijn substituut-producten?
VI. Technologische trends
- Welke technologische trends zie je opkomen die jouw business zullen beïnvloeden?
VII. Klantbehoeften
- Welke klantbehoeften ontstaan er?
- Zie je grote veranderingen in gedrag?
- Zijn er nieuwe trends die gemeengoed lijken te worden?
VIII. Onzekerheden
- Zie je belangrijke onzekerheden?
- Zie je dingen die veel impact zullen hebben, maar waarvan onduidelijk is hoe en wanneer?
3. Review
Doe een stap naar achter. Bespreek de braindump met elkaar. Staan er zaken op die jullie verrassen? Bij welke onderdelen missen er nog cruciale zaken? Welke onderdelen waren lastig voor het team? Zijn er zaken waar de verschillende teamleden het niet over eens zijn?
4. Identificeer de belangrijkste drivers
Vat de belangrijkste inzichten samen en probeer samen de top 5 kansen en bedreigingen aan te geven. Markeer de belangrijkste kansen en bedreigingen door ze op een afwijkende kleur post-it op te schrijven. Maak een foto van het canvas om de schets vast te leggen en hang het Context Canvas op een zichtbare plek op kantoor. Zo kan iedereen er naar kijken en aanvullen.
Vervolgstappen
Nadat het Context Canvas is uitgewerkt zijn vervolgstappen noodzakelijk om daadwerkelijk voortgang te bewerkstelligen. Het Context Canvas helpt je met het ‘schetsen’ van de context, maar dit is nog geen marktonderzoek. Marktonderzoek is onmisbaar om in een later stadium je beeld van de markt te bevestigen of te ontkrachten!
Ook is het aan te raden om deze tool meerdere malen toe te passen. Iedere keer dat je het Context Canvas opnieuw toepast zal je weer nieuwe trends en ontwikkelingen vinden die jij en je team de eerste keer niet zagen. De kans is groot dat je bij de eerste uitwerking alleen de trends in kaart zal brengen die iedereen al in zijn of haar hoofd heeft. Voor mensen die voor het eerste met deze tool werken is het vaak lastig om de normale denkpatronen te doorbreken en relevante actoren te identificeren die buiten het blikveld van de organisatie liggen. Dit zijn juist vaak de waardevolle inzichten die je zoekt.
Het juist toepassen van het Context Canvas blijkt erg lastig!
Ondanks dat het Context Canvas een eenvoudige tool lijkt, wordt de potentie van deze geweldige tool meestal niet volledig benut. Een sessie laten begeleiden door iemand die sensitief is en vaak met deze tool heeft gewerkt komt de output ten goede.
Wil je direct goed aan de slag gaan?
Laat mij je dan helpen om de belangrijkste kansen en bedreigingen in de overkoepelde context van jouw organisatie te begrijpen. Neem contact op om de mogelijkheden te bespreken.