Checklist: Business Model Canvas tips
Het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder is populair en wordt wereldwijd toegepast door startups en innovatieteams. Helaas, wordt de potentie van deze geweldige tool niet altijd volledig benut waardoor de output van een lage kwaliteit kan zijn. In deze blog een aantal Business Model Canvas tips die je helpen om meer resultaat te halen uit deze krachtige tool.
1. Het doel is helder
Als je het Business Model Canvas in gaat vullen dan kan het zinvol zijn om eerst nog even bij het doel stil te staan. Dingen doen, zonder scherp te hebben waarom je iets doet leidt vaak tot teleurstellingen. Wat is de reden dat jij en je team met het canvas aan de slag gaan? Wat zijn de gewenste uitkomsten van de exercitie?
2. De mate van detaillering is afgestemd op het doel
De mate van detaillering van het Business Model Canvas is sterk afhankelijk van het doel. Wil je een toekomstige werknemer op een visuele en krachtige manier inzicht geven in hoe het bedrijf werkt, dan is de mate van detaillering minder van belang dan bij het onderzoeken van nieuwe strategische opties voor je bedrijf. Zorg dat de mate van detaillering afgestemd is op het doel.
3. Enkel de meest relevante zaken staan op het Business Model Canvas
Richt je op het bos, niet op de bomen. De kracht van het Business Model Canvas is dat het overzicht geeft in de belangrijkste componenten van je bedrijf. Stap niet in de valkuil om in onbelangrijke details verzuild te raken.
4. De buildingblocks zijn met elkaar verbonden
De verschillende buildingblocks op het canvas staan niet los van elkaar, maar zijn allemaal met elkaar verbonden. Zorg ervoor dat de onderlinge relaties van de opgeschreven zaken gekoppeld zijn.
5. Er staat geen wollige taal op het canvas
Wollige taal: nietszeggende woorden, vaak doorspekt van jargon. Zorg ervoor dat de dingen die je noteert ‘’to the point’’ zijn en op een post-it passen. Vermijdt lange verhalen en verwoord de zaken zo specifiek en scherp mogelijk.
6. Het canvas is uitgewerkt voor één idee
Verschillende ideeën door elkaar mengen op 1 canvas werkt niet. Zorg ervoor dat ieder idee op een apart Business Model Canvas is uitgewerkt. Doe je dit niet dan eindig je met een rommelig en niet te volgen overzicht.
7. Er zijn verschillende kleuren post-its gebruikt
Het werken met verschillende kleuren post-its helpt om overzicht te bewaren. Met diverse kleuren post-its kan je de zaken belichten die voor een specifieke doelgroep gelden.
8. De zaken op het canvas zijn visueel ondersteunt
Werk visueel. Plaatjes zijn vaak nog veel krachtiger zijn dan enkel woorden. Ondersteun de verschillende zaken in het canvas dan ook met foto’s, illustraties & pictogrammen.
9. Aannames en feiten zijn van elkaar gescheiden
In het Business Model Canvas is het van groot belang om aannames en feiten van elkaar te scheiden. Aannames verwarren met feiten, is erg riskant. ‘’Assumptions are the mother of all f*ckups’’.
10. Er zijn geen huidige en toekomstige situaties door elkaar gemengd
Bij het ontwerpen van businessmodellen heb je te maken met verschillende fases. Vaak is er sprake van een roadmap van het huidige businessmodel tot toekomstige businessmodellen. Houdt deze van elkaar gescheiden.
Dit waren onze 10 Business Model Canvas tips. Wij hopen dat ze je helpen om meer resultaat te behalen uit deze krachtige innovatietool.
Wil je direct goed aan de slag gaan en geen kostbare tijd, geld en energie verspillen?
Overweeg dan een workshop Business Model Canvas. Ik kan deze verzorgen, neem contact op voor meer informatie.